BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

OV-bedrijven zien weinig heil in aanbestedingscontracten

  • BNR Webredactie
donderdag 27 augustus 2020, 12:47

Bus- en treinverbindingen staan onder druk door corona. Vervoersbedrijven willen niet meer bieden op nieuwe contracten. Bij de Valleilijn, de treinverbinding tussen Ede/Wageningen en Amersfoort, heeft geen enkele partij zich gemeld.

Door de coronacrisis blijven grote groepen reizigers weg. Vervoersbedrijven lijden grote verliezen en vrezen voor de toekomst. De risico's voor het runnen van een ov-verbinding zijn daardoor te groot. 'Er is grote onzekerheid over hoeveel trein er gaan rijden en dat nemen de bieders altijd mee. Nu dat onduidelijk is, weten ze ook niet hoeveel ze moeten bieden. Zelfs niet als de provincie aanbiedt ze extra te compenseren in vervoersopbrengsten', zegt Wijnand Veeneman, onderzoeker openbaar vervoer aan de TU Delft. De Valleilijn is een zeer populaire verbinding tussen Gelderland en de Randstad. De lijn wordt tot december 2021 verzorgd door Connexxion. Daarna loopt de concessie af. Maar geen enkele partij zag het zitten om deze lijn te gaan runnen.

Noodconcessie

Het zal volgens Veeneman niet betekenen dat er lijnen gaan verdwijnen. De provincie zal met een noodconcessie komen, waardoor de verbinding wel in stand blijft. Hiervoor gaat de provincie om tafel met de bestaande vervoerder en zullen er afspraken gemaakt moeten worden over compensatie of een uitgedunde dienstregeling. De Valleilijn is de eerste aanbesteding in het openbaar vervoer waar dit probleem nu concreet naar voren komt. Maar er zullen meer volgen. Zo lopen de concessies van bijvoorbeeld regio Waterland, Zaanstreek, Lelystad en Gooi- en Vechtstreek ook in 2021 af, vertelt Veeneman. En ook daar moet maar afgewacht worden of vervoerders het zien zitten om opnieuw in te schrijven op de aanbesteding.

Barneveld

Hans van Daalen, wethouder verkeer en vervoer van de gemeente Barneveld, schrok van het nieuws over de Valleilijn. Met maar liefst drie stations is de lijn een belangrijke verbinding voor de gemeente. 'De provincie heeft wel een noodscenario uit de kast getrokken. Dus ze zien de noodzaak.' Van Daalen denkt dat Barneveld niet uniek is hierin en dit probleem in meer regio's gaat spelen. Huidige aanbestedingen in het openbaar vervoer zijn gebaseerd op reizigersaantallen, maar Van Daalen vraagt zich of dat nog van deze tijd is. De noodconcessie is een tijdelijke oplossing, maar er moet nagedacht worden over structurele oplossingen.

De grote overkoepelende vraag voor de provincies is of er in de dienstverlening gesneden gaat worden, omdat mensen meer blijven thuiswerken en daardoor ook minder met het openbaar vervoer reizen.

Luister ook | In 2021 meer passagierstreinen op het spoor, maar minder goederenvervoer

Connexxion is met de trein de uitvoerder van de Valleilijn op het traject Amersfoort-Ede.
Connexxion is met de trein de uitvoerder van de Valleilijn op het traject Amersfoort-Ede.ANP XTRA
CoronacrisisCoronavirusOpenbaar vervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | 'Negatief reisadvies verlengd tot 15 april'

'Avondklok dreigt onhoudbaar te worden'

Zijn er mensen genetisch meer gevoelig voor corona?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play