De heer in het verkeer
Deze radarwagens zouden mogelijk kunnen helpen, maar daarvoor moet het gevoel dat bestuurders gepakt worden stijgen, dat stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. 'De pakkans is veel belangrijker dan de hoogte van de boete.' In het artikel van de Telegraaf wordt gezegd dat 'de heer in het verkeer' niet meer bestaat, maar dat is volgens Tertoolen te kort door de bocht. 'Ik vind het overdreven om iedereen die tien kilometer te hard rijdt als verkeershufter weg te zetten.'
Snelheid
Snelheid is volgens politiecommissaris Egbert-Jan van Hasselt nog steeds een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Op de provinciale en gemeentelijke wegen vallen, mede door snelheid, relatief de meeste doden in het verkeer. Daarom zullen de onopvallende radarwagens vooral daar ingezet worden, zegt Van Hasselt. 'We hebben daarbovenop ook niet de manschappen om overal zichtbare controles uit te voeren.'
Luister ook | Verkeersregels over de grens vaak onbekend
