Volgens Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, betekent oranje een dringend reisadvies voor passagiers, maar is het geen restrictie voor vliegmaatschappijen. ‘De vluchten gaan vaak gewoon door. Want er zijn ook passagiers die juist teruggaan naar huis of noodzakelijk moeten reizen voor hun werk of een dringend familiebezoek.’
Luister terug | Newsroom | Wat te doen met je vliegvoucher
En dat maakt het volgens Noorderhaven lastig om geld terug te krijgen. ‘Als de vlucht doorgaat, maar de passagier kiest ervoor om te annuleren vanwege het advies van het ministerie, dan is geen grond waarop de passagier het geld kan terugvragen.’
Soortgelijk probleem
De afgelopen maand hebben zich al zo’n 400 passagiers bij EU-claim gemeld met een soortgelijk probleem. Volgens Noorderhaven is dit nog maar het topje van de ijsberg. ‘Er zijn ook luchtvaartmaatschappijen waar je gratis kunt omboeken. Die groep maakt geen melding bij ons.’ Daarnaast is er volgens de directeur van EUclaim ook een groep passagiers die er ondanks het oranje reisadvies voor kiest om de reis toch door te laten gaan. ‘Wij zien veel passagiers die ondanks code oranje afreizen naar het land en de consequenties hiervan accepteren. Anders zijn zij namelijk hun geld kwijt.’
Luister terug | Fors minder geannuleerde en vertraagde vluchten
EUclaim keek op verzoek van BNR naar het aantal vluchten dat na de restricties naar populaire oranje landen gaat. ‘Tussen 25 augustus en 8 september zijn er 805 vluchten vanuit Nederland vertrokken naar Spanje. Een deel van de passagiers heeft een noodzakelijke reden om naar het land toe te gaan, maar dat geldt lang niet voor iedereen.’ Het aantal vluchten dat naar een land vertrekt, zegt niet direct iets over het aantal passagiers. ‘Door corona zitten vliegtuigen minder vol. Maar als er geen animo zou zijn voor een vlucht naar bijvoorbeeld Spanje, zouden er ook geen 800 vluchten gaan’, concludeert Noorderhaven.
