Bovag wil helderheid over ‘belasting op belasting’
De overheid moet snel duidelijkheid geven over de dubbele belastingheffing over de import van auto's, zoals is vastgelegd in het belastingplan. Dat zegt Bovag-voorzitter Han ten Broeke bij BNR Zakendoen. 'Dan zou je een heilig principe, namelijk geen belasting over belasting, breken en iedereen kan nagaan wat dát betekent voor de verkoop van auto's. Dat is gewoon niet goed.’
In de Rijksbegroting is vastgelegd dat de bpm, die al met 700 miljoen euro is teruggelopen door de dalende autoverkopen, eerder moet worden afgerekend. Maar wat volgens Ten Broeke echt een ‘bloody shame’ is, is dat er over die import ook nog eens btw moet worden betaald.
Lees ook | Vertrouwen in mobiliteitsector groeit, zorg blijft
En bovendien: het is juridisch niet houdbaar, meent Ten Broeke. Zijn oproep is dan ook om 'ook in het belang van het consumentenvertrouwen', helderheid te geven. 'Uiteindelijk is het de autobezitter die dit betaalt en daar moeten we het straks van hebben. De consumenten moeten de economie weer draaiende houden en niet de belastingbetaler; die belastingen lopen terug. Vertrouwen is misschien wel de belangrijkste currency in de economie.'
Individuele dealers
Ook het slepende conflict over de budgetneutrale omzetting van de bpm vanwege een nieuwe CO2-meetmethode zet de betrouwbaarheid van de overheid verder op het spel, zegt Ten Broeke. 'Over dat nieuwe systeem, de wltp die Europa heeft afgesproken, heeft Eric Wiebes (toen nog staatssecretaris – redactie) toegezegd dat die budgetneutraal zou gebeuren en dat is niet het geval: de sector rekent op dit moment tientallen miljoenen te veel af. Dat is wederom een issue dat we met de overheid hebben.'
Luister terug | Auto-update | Overheid haalt minder bpm op
Ten Broeke wandelt bij voorkeur de koninklijke weg van het overleg, naar goed Hollands gebruik. Toch overweegt de Bovag ook serieus een gang naar de rechter als het niet snel goed komt. 'Als er geen begrip komt en wij hebben van onze kant alles gedaan om de feiten op tafel te leggen, dan kan het zijn dat Bovag of Rai Vereniging zich aansluit bij individuele dealers die nu al juridische procedures aanspannen. Voor mij staan meerdere opties open, het is niet zo dat we ons er zomaar bij neerleggen.'