Mobiliteit6 okt '20 10:19Aangepast op 6 okt '20 12:35

Stimuleringsbeleid elektrische auto's blijft zwalken

Auteur: BNR Webredactie

Op korte termijn is geen subsidie meer beschikbaar voor mensen die een elektrische auto willen kopen. En dat is precies waar Bovag voor waarschuwde toen de laatste regeling werd gesloten, zegt Han ten Broeke, voorzitter van branchevereniging Bovag. 'De realiteit is dat ze een veel te klein potje hebben klaargezet.'

De bedoeling is om Nederland massaal te laten overstappen op elektrisch rijden, zegt Ten Broeke. Hij schetst wat er misgaat. 'Je moet niet beginnen met een klein potje van 10 miljoen, en tegelijkertijd expliciet in de regeling inbouwen dat het potje ook doorgeschoven kan worden als het potje is leeggegeten. Dat is precies wat er gebeurt: na een maand was dat potje leeg, vervolgens bleven mensen kopen, maar dan wordt de regeling opeens gesloten.'

Luister terug | Auto Update | 'Invoeren rekeningrijden echt niet nodig'

Het geld dat voor dat jaar bestemd is, is praktisch op en zo krijg je ook jojobeleid bij de klanten, zegt Ten Broeke. 'Autoverkopers moeten auto's verkopen en geen overheidsbeleid. Dit is heel slecht voor het consumentenvertrouwen. De overheid heeft zich een aantal doelstellingen gesteld: in 2030 moeten alle nieuwe auto's in Nederland elektrisch zijn, in 2025 moeten er 500.000 volledig elektrische auto's rijden, dat zijn er nu zo'n 125.000.'

Lees ook | De Nationale Autoshow | Zijn plugin-hybrides misleidend?

Dat betekent dat je júist in 2021 behoorlijk fors moet doorpakken met de verkopen om die doelstellingen te bereiken. 'Wij kregen in het begin van het jaar signalen van het ministerie van I&W dat dit probleem zou worden opgelost. Nu dat potje weer dicht is, moeten we terug naar het ministerie om te kijken hoe ze dít nou weer gaan oplossen. We willen dat de economie weer uit de portemonnee van de consument komt en dan helpt dit niet.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen