Mobiliteit20 okt '20 16:53

ACM pleit voor transparantie bij tarief laadpaal

Auteur: BNR Webredactie

Eigenaren van elektrische auto's moeten, voordat ze gaan laden, duidelijke informatie krijgen over de tarieven. Aanbieders van laadpalen en laadpassen zijn nog niet transparant over de prijs, terwijl dat wel moet, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Beluister ook | 'Ga slimmer om met laadinfrastructuur'

Het is best complex om de tarieven inzichtelijk te maken, zegt Maarten Hachmang, oprichter van LaadpasTop10.nl, een website die laadpassen en tarieven met elkaar vergelijkt. Zo heb je meerdere partijen die een deel van het tarief bepalen. Ook ligt er nog een aantal technische uitdagingen om bijvoorbeeld tijdens het laden te kunnen vertellen hoeveel je hebt geladen en om je direct na het laden de juiste prijs te laten zien.

Pasje

De verschillen tussen de aanbieders liggen in de 'honderden procenten', zegt Hachmang. Er zijn een heleboel verschillende abonnements- en tariefvormen. Alleen al in Europa zijn het er 2500. Je moet je dus goed informeren, voordat je een keus maakt. Probleem is dat het systeem niet waterdicht is. Je hebt een pasje waarmee je kunt laden en dat tegelijkertijd functioneert als betaalmiddel. Met de partij van dat pasje heb je een afspraak over de prijs. Dat is dus niet altijd hetzelfde.

De ACM heeft aangekondigd vanaf 1 december controles te gaan uitvoeren.

Beluister ook | Europese autofabrikanten: zonder overheidsingrijpen neemt China koppositie over


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen