De top-10 was bijna voorspelbaar, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. 'We vragen of iemand het afgelopen jaar pech heeft gehad en zo ja: wat voor pech. Op de mate van pech beoordelen we de score.' De Consumentenbond doet dit onderzoek al een eeuwigheid en zeker de laatste vijftien jaar kan ik met zekerheid zeggen dat de top-10 bevolkt wordt door Koreaanse en Japanse automerken. Af en toe zit er een Europeaan bij, dit keer de Mini.'
Luister terug | Auto Update | Koers Tesla doorbreekt 2.000 dollar
Zo af en toe schuiven Europese auto's tegen de top-10 aan, maar de echte topposities blijven doorgaans voorbehouden aan Zuidoost-Aziatische merken als Toyota, Suzuki, Mitsubishi, Hyundai en Lexus - maar dat is natuurlijk het dure zusje van Toyota.' Maar ook in Azië is het niet alleen maar halleluja wat betreft de betrouwbaarheidsscore. 'Het treurige is dat Nissan de enige Japanner is die niét in de top-10 staat.'
Lees ook | Doorstaan autodealers de coronacrisis?
