
Gemiddeld ben je voor een auto met een brandstofmotor 551 euro (exclusief BTW) kwijt aan onderhoud bij een beurt. Bij een elektrische auto kost een onderhoudsbeurt gemiddeld 584 euro (exclusief BTW). Het verschil wordt volgens directeur Bas Wintjes van WESP, waar meer dan duizend garagebedrijven bij aangesloten zijn, vooral veroorzaakt door de banden. 'Niet alleen omdat ze sneller slijten, maar ook omdat de banden vaak een afwijkende maat hebben waardoor ze duurder zijn', zegt hij in De Nationale Autoshow. De banden van een elektrische auto zijn gemiddeld 113 euro duurder.
Nuance
Hoewel het onderhoud van elektrische auto's gemiddeld gezien dus duurder is, brengt Wintjes wel enige nuance aan. In totaal werden ruim 10.000 elektrische auto's in het onderzoek meegenomen en 1,2 miljoen brandstofauto's. 'Bij die 1,2 miljoen brandstofauto's zitten heel veel Suzuki Alto's en Peugeots 107. De elektrische auto's worden voornamelijk zakelijk gereden. De Tesla's, die veel rijden.' Toch is volgens Wintjes de gedachte dat het onderhoud van een elektrische auto veel goedkoper is niet waar. 'Dat is onhoudbaar.' Ook niet als auto's binnen segmenten met dezelfde leeftijd met elkaar vergeleken worden. 'Zelfs dan wint de elektrische auto echt niet altijd. Dat komt omdat er een enorme verschuiving binnen die onderdeelgroepen plaatsvindt', zegt Wintjes.