Volkswagen viert teugels Italiaanse paradepaardjes
Volkswagen overweegt sportwagenmerk Lamborghini en motormerk Ducati te verkopen. Daarmee lijkt Volkswagenbaas Herbert Diess de erfenis van zijn kooplustige voorganger Ferdinand Piech enigszins af te schudden, deels noodgedwongen door dieselschandaal, coronamisère en de kostbare overgang naar elektrisch rijden.
Volkswagen heeft inmiddels tien auto- en truckmerken onder zijn hoede, zegt economieredacteur Connie de Jonge. Diess wil de twee Italiaanse paradepaardjes juridisch apart zetten, met een verkoop als oogmerk. 'Het zou kunnen dat ze verkocht worden aan een grote investeerder, of dat ze naar de beurs gaan. Wat dat betreft kijkt Diess ook naar het voorbeeld van Ferrari, dat vijf jaar geleden door Fiat-Chrysler naar de beurs werd gebracht.'
Luister terug | Petrolheads | Sans gene afscheid van Madeleine
De 10 miljard euro waarmee die beursgang destijds gepaard ging, beschouwden analisten destijds nog als bizar veel. Maar inmiddels is de beurswaarde van Ferrari alweer verdrievoudigd. 'Dat zou ook met Lamborghini kunnen, redeneert Volkswagen. Onder mensen in de cryptomunten-business schijnt het een soort cultstatus te hebben verworven.'
Lees ook | Auto Update | Pittige tijden voor Audi
Het lijkt ook te ontbreken aan synergie met Audi, dat officieel het moederbedrijf van van Lamborghini is, of met de andere exclusieve automerken die VW in portefeuille heeft, zegt Connie de Jonge. 'Ze werken vooral in hun uppie in Sant'Agata Bolognese, aan nog geen negenduizend auto's per jaar.'