'Nieuwe auto gemiddeld 1600 euro duurder'
Prijzen van nieuwe auto's zijn per vandaag gemiddeld met bijna 1600 euro gestegen. Dat blijkt uit een analyse van dataspecialist Autotelex.
De prijsstijging wordt veroorzaakt door de aanschafbelasting (bpm), die berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot van een auto. De invoering van een nieuwe CO2-test zorgt voor een hogere belasting.
Ook speelt de zogenaamde autonome vergroening, waar de overheid rekening mee houdt bij de berekening van de bpm, een rol. De verwachte afname van de CO2-uitstoot van auto's blijkt in de praktijk in veel gevallen niet gerealiseerd.
Lees ook | Schatkist loopt ruim 650 miljoen euro bpm mis
Grote verschillen
Autotelex analyseerde bijna 2500 uitvoeringen en concludeert dat de bpm vandaag gemiddeld met 1590 euro omhoog gaat. De verschillen tussen modellen zijn groot.
Zo kost een Volkswagen Up (1.0 TSI) vanaf vandaag 700 euro meer. Een Audi A5 Sportback (40 TDI) wordt 1.280 euro duurder. De prijs van de Volvo XC40 (T2/T3) stijgt met 1.500 euro, die van de Jaguar F-Pace (2.0 D200) met 2.300 euro en bij de Audi Q8 (55 TFSI) met 5.070 euro. De BMW X5 (M Competition) spant de kroon met een prijsstijging van bijna 20.000 euro.
Lees ook | 'Schaf belastingvoordeel plug-in hybrides af'
Aanpassen
Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging trokken eerder al aan de bel vanwege de belastingverhoging, maar de Tweede Kamer greep niet in. Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën ging wel in gesprek met de autobranche over het aanpassen van het autobelastingsysteem.