
Beluister ook | Van Nieuwenhuizen kan 5-euro-vluchten van RyanAir wel degelijk aanpakken
'Het is binnen Europa gewoon heel beroerd in de luchtvaart omdat bijna alle landen wel een één of andere vorm van lockdown hebben', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Melkert noemt beperking van het aanbod 'puur lijfsbehoud'. 'Als je de vluchten aanbiedt, zul je ze ook leeg moeten laten vliegen.'
Beluister ook | Low cost-carriers gaan voorlopig koers bepalen
Het boekjaar van Ryanair loopt tot en met maart, de maatschappij verwacht het boekjaar 30 miljoen passagiers minder te vervoeren. Minder vluchten aanbieden lijkt voor Ryanair de enige manier om in de kosten te snijden, het businessmodel is dusdanig dat er geen overtollig vlees is om in te snijden. Evenmin ontving de carrier staatssteun.
Geen steun
'Ze hebben geen steun ontvangen en hebben een ander businessmodel dan de KLM's en de Lufthansa's van deze wereld. Ze zijn flexibeler, kunnen makkelijk op- en afschakelen, maar ook zij hebben geen oneindig diepe zakken en zullen moeten kijken hoe ze de kosten zo veel mogelijk minimaliseren.'
Europa niet, China wel
Ligt de Europese burgerluchtvaart grotendeels plat, in China wordt weer flink gevlogen. 'In augustus zat China alweer boven het niveau van een jaar geleden. Daar hebben ze het virus onder controle gekregen. Met de komst van het Chinese Nieuwjaar willen ze nog even snel 50 miljoen mensen vaccineren. Veel toestellen die eerst intercontinentaal vlogen, worden nu in het binnenland ingezet. Of dat winstgevend is, weet ik niet.'