BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Nieuwe businesscase voor laadpalen rendabel'

  • BNR Webredactie
donderdag 4 februari 2021, 12:01 Update: donderdag 4 februari 2021, 16:41

Gemeenten in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht hoeven niet langer een eigen bijdrage te betalen voor de plaatsing van elektrische laadpalen. Dankzij een grote aanbesteding van het project MRA-Elektrisch hebben exploitanten een businesscase, waardoor ze alle kosten voor hun rekening nemen. Het moet leiden tot een versnelde uitbreiding van de laadpaalinfrastructuur in kleinere gemeenten. Tot 2025 moet het aantal laadpalen groeien van de huidige 6.400 naar 30.000.

ANP XTRA / Koen Suyk

Het grote aantal aanbestedingen maakt de businesscase voor exploitanten eindelijk rendabel. Volgens Jeroen Olthof, PvdA-gedeputeerde in de provincie Noord-Holland, gaat dit - op den duur - bijdragen aan meer laadpalen, al zal het niet het enige zijn. 'De laatste jaren zie je dat het aantal elektrische auto's enorm groeit en dat gemeenten steeds meer elektrische palen plaatsen. Dus er gebeuren veel meer zaken om uiteindelijk op die dertigduizend laadpalen te komen.'

Luister terug | Personeel knelpunt bij installatie 1 miljoen laadpalen

Ook de exploitanten zullen de extra kosten niet als een onoverkomelijk bezwaar zien, weet Olthof. 'Als het een sluitende businesscase is en ik kan uiteindelijk rendement maken met het plaatsen van een laadpaal, dan zijn ondernemers zeker te porren om dat te doen. We hebben als regio in 2020 een aanbesteding gedaan van twintigduizend laadpunten, die we ook hebben besteld. Daarbij hebben we tachtig gemeenten in drie provincies georganiseerd.'

Kleinere gemeenten

Voor de goedgebruikte laadpunten is die businesscase hoe dan ook rendabel, zegt Roland Ferwerda, directeur van het Nederlands Kennisinstituut Laadinfrastructuur. Maar het is ook positief voor de minder goed gebruikte oplaadpunten, meent hij. 'Die aanbestedingsvorm pakt ze eigenlijk samen, dus dat is heel goed nieuws. De grote steden zijn al een stukje verder, maar met deze businesscase kun je nu ook burgers in kleinere gemeenten vertrouwen geven dat ze overal kunnen laden.'

Lees ook | Rookpilaren herrijzen uit as als laadpalen

Goed nieuws! Er is geen bijdrage meer nodig van gemeenten voor publieke #laadpalen in @ProvUtrecht,@ProvincieNH en @FlevoNieuws. Lees hier meer: https://t.co/i2x1Aq1ATu

— MRA-Elektrisch (@MRAelektrisch) February 4, 2021

Het is een pad dat meer provincies lijken te volgen, zegt Ferwerda. 'Groningen en Drenthe hebben samen een aanbesteding gedaan, samen met Overijssel en Gelderland. Ik denk dat MRA-Elektrisch wel koploper is in de volwassenheid van de aanbesteding die het neerzet, dus dat is absoluut aanbevelenswaardig. Dé uitdaging is om de handjes te vinden om het allemaal in de grond te krijgen. Het goede nieuws is dat we nauw willen aansluiten bij de groei van elektrisch vervoer.'

Elektrische autoFlevolandMobiliteitNoord-HollandProvincie Utrecht
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

S4E170: Als je te vroeg tankt, tank je altijd te vaak

Update | Onderzoek naar transparantie laadtarieven

Moet de baas appen in het verkeer ontmoedigen?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Twitter gaat na Trump in de aanval met betaalde abonnementen

Opinie | VS kruipt omhoog, China stagneert

Miljoenenschandaal bij landsadvocaat

Boekenclub: hoe creëer je psychologische veiligheid?

Wat wil de Partij voor de Ruimtevaart?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play