Mobiliteit4 feb '21 12:01Aangepast op 4 feb '21 16:41

'Nieuwe businesscase voor laadpalen rendabel'

Auteur: BNR Webredactie

Gemeenten in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht hoeven niet langer een eigen bijdrage te betalen voor de plaatsing van elektrische laadpalen. Dankzij een grote aanbesteding van het project MRA-Elektrisch hebben exploitanten een businesscase, waardoor ze alle kosten voor hun rekening nemen. Het moet leiden tot een versnelde uitbreiding van de laadpaalinfrastructuur in kleinere gemeenten. Tot 2025 moet het aantal laadpalen groeien van de huidige 6.400 naar 30.000.

Image
( ANP XTRA / Koen Suyk )

Het grote aantal aanbestedingen maakt de businesscase voor exploitanten eindelijk rendabel. Volgens Jeroen Olthof, PvdA-gedeputeerde in de provincie Noord-Holland, gaat dit - op den duur - bijdragen aan meer laadpalen, al zal het niet het enige zijn. 'De laatste jaren zie je dat het aantal elektrische auto's enorm groeit en dat gemeenten steeds meer elektrische palen plaatsen. Dus er gebeuren veel meer zaken om uiteindelijk op die dertigduizend laadpalen te komen.'

Luister terug | Personeel knelpunt bij installatie 1 miljoen laadpalen

Ook de exploitanten zullen de extra kosten niet als een onoverkomelijk bezwaar zien, weet Olthof. 'Als het een sluitende businesscase is en ik kan uiteindelijk rendement maken met het plaatsen van een laadpaal, dan zijn ondernemers zeker te porren om dat te doen. We hebben als regio in 2020 een aanbesteding gedaan van twintigduizend laadpunten, die we ook hebben besteld. Daarbij hebben we tachtig gemeenten in drie provincies georganiseerd.'

Kleinere gemeenten

Voor de goedgebruikte laadpunten is die businesscase hoe dan ook rendabel, zegt Roland Ferwerda, directeur van het Nederlands Kennisinstituut Laadinfrastructuur. Maar het is ook positief voor de minder goed gebruikte oplaadpunten, meent hij. 'Die aanbestedingsvorm pakt ze eigenlijk samen, dus dat is heel goed nieuws. De grote steden zijn al een stukje verder, maar met deze businesscase kun je nu ook burgers in kleinere gemeenten vertrouwen geven dat ze overal kunnen laden.'

Lees ook | Rookpilaren herrijzen uit as als laadpalen

Het is een pad dat meer provincies lijken te volgen, zegt Ferwerda. 'Groningen en Drenthe hebben samen een aanbesteding gedaan, samen met Overijssel en Gelderland. Ik denk dat MRA-Elektrisch wel koploper is in de volwassenheid van de aanbesteding die het neerzet, dus dat is absoluut aanbevelenswaardig. Dé uitdaging is om de handjes te vinden om het allemaal in de grond te krijgen. Het goede nieuws is dat we nauw willen aansluiten bij de groei van elektrisch vervoer.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen