Mobiliteit9 feb '21 10:50Aangepast op 9 feb '21 11:09

Carver Cargo moet stadslogistiek opschudden

Auteur: Noud Broekhof

Carver, de Nederlandse fabrikant van elektrische driewielers, levert nu ook een Cargo-variant. Gaat dit voertuig de stadslogistiek opschudden? BNR Mobility zocht het uit.

De Carver Cargo is een elektrisch bestelwagentje met een bagageruimte van 500 liter. 'Een alternatief voor al die busjes die door de steden rijden en daar vanaf 2025 niet meer welkom zijn', zegt Carver-directeur Anton Rosier in BNR Mobility.

De normale versie van Carver vormt de basis van de Cargo-variant. Dat betekent dat ook bij dit model gebruik wordt gemaakt van de speciale kanteltechniek. 'Daarmee gaat het voertuig altijd stabiel door de bocht en bovendien blijft de lading ook nog op z'n plek liggen.'

Actieradius

De actieradius van de Carver Cargo bedraagt 100 kilometer. 'Maar als je constant aan het stoppen en optrekken bent dan is 80 kilometer prachtig', zegt Rosier. Het bestelwagentje rijdt gewoon op de openbare weg en haalt een maximumsnelheid van 48 km/h.

De eerste exemplaren van de Cargo zijn onlangs afgeleverd. Vanaf eind maart gaat Carver grotere aantallen uitleveren. 'We hebben op dit moment een aantal proeven lopen voor grotere klanten, maar we richten ons ook op het midden- en kleinbedrijf.'

Oordeel:

De Carver Cargo zou zomaar eens een belangrijke speler in de stadslogistiek kunnen worden. Het voertuig heeft de juiste afmetingen en je kunt er behoorlijk wat bagage mee vervoeren. Bovendien zit je droog, niet onbelangrijk in een land als het onze. De actieradius is niet overweldigend, maar met een elektrische bakfiets kom je niet heel veel verder (en je moet trappen). De Cargo-variant kost net geen 10.000 euro, maar dankzij subsidieregelingen kun je daar nog 40 procent vanaf halen.

Gerelateerde artikelen