Mobiliteit25 feb '21 12:56Aangepast op 27 mrt '21 21:18

NS-topvrouw: In 2024/25 weer op oude niveau

Auteur: BNR Webredactie

Met een jaarverlies van 2,6 miljard euro is 2020 een rampjaar voor de NS. Het verlies is grotendeels boekhoudkundig, er wordt afgeschreven op toekomstige inkomsten en contracten worden geherwaardeerd. Directeur Marjan Rintel neemt haar verlies tot 2024/2025. Dan zullen de reizigersaantallen weer op het oude niveau zijn, zegt ze in BNR Zakendoen.

( ANP Remko de Waal)

Lees ook | NS lijdt jaarverlies van 2,6 miljard euro

'We zagen het afgelopen jaar natuurlijk al veel minder reizigers vanwege corona. Tien procent in het begin, nu dertig procent. Dan kijk je vooruit, wat gaat dat betekenen? Wij zien nu dat de reizigers weer op hetzelfde niveau zullen zitten in 2024, 2025, dat betekent dat je de jaren daarvoor ook verlies neemt. En dat moet je boekhoudkundig verwerken. Vandaar de 2,6 miljard nettoverlies.'

Luister terug | Mes in OV: 10 procent van dienstregeling weg

Afschrijving en herwaardering

Overigens komt het leeuwendeel van dat verlies voor rekening van die toekomstige afschrijvingen, namelijk 2,3 miljard euro. Wat niet wegneemt dat het operationeel verlies substantieel is. 'Het afgelopen jaar hebben we een beschikbaarheidsvergoeding gekregen omdat we treinen zijn blijven rijden. Negentig procent van onze treinen rijdt nog, daar staat een beschikbaarheidsvergoeding ruim 800 miljoen tegenover, daarmee maken we nog steeds een verlies van ruim 100 miljoen over 2020. We hebben afgesproken dat de beschikbaarheidsvergoeding tot en met september dit jaar doorgetrokken wordt, dan kijken we tegen een soortgelijk verlies aan.'

Luister terug | NS experimenteert met Lab-app

1,4 miljard zelf besparen

Rintel zegt heel blij te zijn met de steun, en dat de NS er alles aan doet om ook zelf in de kosten te snijden. De vervoerder heeft een besparingsprogramma van 1,4 miljard euro lopen, Rintel zegt naar een kleinere NS te willen. Maar dan nog ziet ze dat er op langere termijn vervolgafspraken over steun nodig zijn. 'We zullen dat met elkaar moeten overbruggen.' Rintel wijst er in dit verband op dat de Nederlandse staat aandeelhouder en concessieverlener is.

Luister terug | Bezettingsgraad OV daalt van 60 naar 35 procent

2.300 arbeidsplaatsen verdwijnen

Rintel zegt 15 procent echt te gaan bezuinigen en investeringen onder de loep te nemen. De vervoerder gaat verder met 2.300 arbeidsplaatsen minder, maar de komende jaren gaan er ook 2.500 mensen met pensioen. 'We hebben een cao afgesloten waarin we ook zeggen: iedereen die binnen NS wil blijven werken, die kan bij NS blijven werken met een werkgarantie. Maar we gaan het wel op een ander manier inrichten.' Voor reizigers heeft het allemaal geen consequenties, volgens de topvrouw staan service en de dienstregelingen bovenaan.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen