
De initiatiefnemers van het manifest willen een einde maken aan auto-advertenties met een prijs zonder BTW. Hoewel exclusief BTW adverteren niet mag, gebeurt het toch. Volgens woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond is er sprake van misleiding. 'Op deze manier weten consumenten eigenlijk niet wat ze moeten betalen. Daar komen ze pas achter als ze bezig zijn met het koopproces.'
Initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis is blij dat de Consumentenbond het manifest ondersteunt. Uit onderzoek van Ex BTW Weg Ermee blijkt dat 9 van de 10 grootste dealerholdings in Nederland adverteert met een prijs zonder BTW, terwijl dat niet mag. 'We zijn ons rot geschrokken', zegt Oude Luttikhuis in De Nationale Autoshow.
Ingrijpen door ACM
Inmiddels doet ook de Consumentenbond onderzoek. 'En we hebben ook de ACM hierop aangesproken. Daar hebben we nog geen antwoord op gekregen', zegt Donat. Ze verwacht niet dat de autobranche het probleem zelf oplost. 'Een deel wil met eerlijke prijzen adverteren, maar een deel doet niet mee. Dan moet er door een toezichthouder worden ingegrepen, want het mag gewoon niet.'
Oude Luttikhuis hoopt dat de ACM niet hoeft in te grijpen. 'Ik doe dat mijn collega autodealers liever niet aan. Aan de andere kant: als het nodig is, is het nodig.'
Update:
Ook de Bovag vindt dat er een einde moet komen aan het adverteren zonder BTW. 'De oplossing voor het probleem ligt bij een aanpassing van de manier waarop auto's geplaatst en aangeboden worden op de diverse occasionportals. Als dat op de juiste manier wordt ingericht, waarbij zonder meer plaatsen met een prijs zonder btw onmogelijk is, dan behoort deze praktijk snel tot het verleden', schrijft de brancheorganisatie die met diverse occasionwebsites hierover in gesprek is.