
Flightflex, het asfalt dat Heijmans onlangs heeft aangelegd op de Polderbaan, is volgens programmamanager Duurzaamheid Maarten van Santvoort een stuk slimmer. 'Er lag eerst asfalt op de Polderbaan met daarop een laagje epoxy en steentjes. Die laatste laag was alleen aangebracht om stroefheid aan de baan te geven. De slimme oplossing is om de extra laag weg te laten en te zorgen dat die stroefheid, ook bij regen, in het asfalt zelf zit', zegt hij in BNR Mobility.
Problemen opgelost
Met Flightflex lost Heijmens verschillende problemen op. Het asfalt kan het hele jaar door in alle weersomstandigheden worden aangebracht op start- en landingsbanen. Ook is het een stuk goedkoper. 'Het moest technisch net zo goed zijn als de bestaande oplossing en gelijkwaardig zijn in levensduur.' Heijmans denkt dat het nieuwe asfalt langer mee zal gaan. 'Maar dat moet natuurlijk eerst bewezen worden. Het ligt er net. Dus over een jaar of zeven weten we meer', zegt Van Santvoort.

