
Huub Dubbelman is als voorzitter sectie Personenauto’s van de RAI Vereniging betrokken bij het plan. Hij beschrijft de nieuwe belastingen als een intelligente variant van het rekeningrijden, doordat tarieven mede worden bepaald door de uitstoot van het betreffende voertuig.
Luister verder | Brede coalitie wil kilometerheffing
Het nieuwe belastingsysteem is nodig om de afspraken uit het klimaatakkoord te kunnen behalen en om aan de aanscherping vanuit Brussel omtrent het verminderen van de CO2-uitstoot te kunnen voldoen. Het plan van de vijf partijen is opgesteld voor de komende negen jaar. Volgens Dubbelman is het ambitieus, maar wel haalbaar en betaalbaar.
Bij het huidige belastingsysteem betaal je voor het bezit van een voertuig, of je hier nu in rijdt of niet. Het nieuwe systeem zorgt dat de belastingen aansluiten op het daadwerkelijke gebruik van een voertuig.
Verduurzaming
De hoop is dat mensen door de nieuwe belastingen sneller zullen kiezen voor een duurzame auto. 'Nieuwe auto's zijn duurzamer dan oudere, dus naar mate je meer nieuwe auto's verkoopt, verduurzaam je automatisch al. Maar alleen met het verduurzamen en zuiniger maken van auto's red je het niet. Hiervoor heb je ook elektrische aandrijving nodig, of dat nu via batterij of waterstof gaat', zegt Dubbelman.
Lees terug | Stralende toekomst voor elektrische auto op zonne-energie
'De overheid staat ervoor dat we straks allemaal elektrisch gaan rijden, waardoor de inkomsten van de autobelasting ernstig onder druk komen te staan. Degenen die dan nog benzine of diesel rijden, zullen dan meer moeten gaan betalen', voegt hij toe. 'Verder wordt nagedacht over het invoeren van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's, aangezien je toch twee ton aan gewicht op straat zet.'