In een vandaag verzonden brandbrief aan provincies en de Tweede Kamer waarschuwt Rover voor een kaalslag in het openbaar vervoer. De OV-sector ontvangt dit jaar overheidssteun, de zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding, maar dat is niet genoeg om alle verliezen van de coronacrisis te compenseren. Provincies en vervoerbedrijven werken daarom aan transitieplannen.
Document: Lees hier de brandbrief die Rover vanmiddag heeft verstuurd
Onderdeel van de plannen lijkt in veel regio’s het fors verlagen van frequenties en zelfs het schrappen van een groot aantal buslijnen te zijn. 'De reiziger betaalt de rekening', zegt Rover-directeur Freek Bos in BNR Mobility. 'We maken ons grote zorgen om de toekomst van het openbaar vervoer dat nu in een neerwaartse spiraal terecht dreigt te komen.'
Herstelplan
Bos wijst erop dat het openbaar vervoer vanwege het behalen van klimaatdoelen en de woningbouwopgave juist moet groeien in plaats van krimpen. Rover pleit ervoor het transitieplan om te vormen tot een herstelplan, gericht op de terugkeer van de reiziger en groei van het OV-gebruik.
De reizigersorganisatie vraagt om de introductie van voordelige OV-tickets om de reiziger weer terug te winnen, een marketingcampagne om het OV te promoten en de realisatie van meer vrije busbanen om te zorgen dat het OV sneller en aantrekkelijker wordt.