Het besluit is uiteindelijk aan de politiek, erkent Voppen. Maar áls je een besluit neemt om nieuwe woningen te bouwen, moet je niet vergeten het openbaar vervoer daarin te betrekken. 'Tussen Leiden en Dordrecht bleken we echt in staat om de woningbouw te faciliteren met de upgrade van de spoorlijn, in combinatie met nieuwe stations. Dat is een prachtige samenwerking tussen Rijk, provincie, gemeente, vervoerders en ProRail.'
Integraal onderdeel
Volgens Voppen leiden alle toekomstscenario's tot knelpunten aan het spoor, als er niet uitgebreid geïnvesteerd en geïnnoveerd wordt. 'En zelfs dán kom je er nog niet; we moeten van de vraagsturing en de spreiding van het openbaar vervoer een integraal onderdeel van de oplossing maken. Ik ben eigenlijk blij dat Covid ons dat gebracht heeft en dat gesprekken met universiteiten en werkgevers nu echt op de kaart staan.'
Luister terug | Pier Eringa pleit voor commissaris infrastructuur
Voppen weet dat het heel veel investeringen in beheer en onderhoud vergt om het spoorsysteem naar 'het volgende level' te brengen. 'Ik roep ook op om het spoor nog integraler te betrekken bij de plannen. We moeten samen gaan zitten met provincies. Discussies over waar mensen wonen, wat de voorzieningen zijn en waar ze werken kunnen niet meer zonder een goede discussie over het regelen van het openbaar vervoer.'
