De Consumentenbond onderzocht online advertenties voor drie merken gebruikte elektrische auto's (Hyundai Kona, Tesla Model 3 en Peugeot e-208). Daarvoor werden maximaal de bovenste 10 advertenties bekeken op de websites Autoscout24, Autotrack, Marktplaats, ViaBovag en ANWB. De meeste misleidende advertenties stonden op Autoscout24 en Marktplaats. Op viaBovag ging het het vaakst goed, maar dat betekent niet dat alle Bovag-leden zich aan de regels houden. Op andere sites adverteerden deze namelijk wel met ex-BTW prijzen.
ACM ingelicht
Adverteren zonder BTW is verboden. De Consumentenbond legt de onderzoeksresultaten voor aan toezichthouder ACM. 'Ze zijn ingelicht dat we hiermee bezig zijn en ze zijn geïnteresseerd', zegt Joyce Donat van de Consumentenbond in De Nationale Autoshow. Het is volgens haar aan de ACM om te handhaven. 'We hebben dat eerder al eens gedaan bij de rijklaarmaakkosten. Dat is redelijk uitgebannen. Dus zoekt men een andere manier om goed in zoekresultaten naar boven te komen, maar je moet je wel aan de regels houden.'