Mobiliteit17 jun '21 08:35

Europees luchtruim is aan herziening toe

Auteur: BNR Webredactie

De Commissie Vervoer en Toerisme van het Europees Parlement zal vandaag haar onderhandelingsstandpunt bepalen over de hervorming van het gemeenschappelijk Europees luchtruim. Op de grond en in de hoogste luchtlagen loopt alles op rolletjes, maar daartussen moet nog veel gebeuren.

Volgens Joris Melkert, luchtvaartdeskundige verbonden aan de Technische Universiteit Delft, moeten twee dingen anders in ons luchtruim. 'Het gaat weer heel druk worden, dus er moet worden gewerkt aan voldoende capaciteit. Daarnaast zorgt de versnippering van het luchtruim ervoor dat er nog vaak stukken worden omgevlogen terwijl dat helemaal niet nodig is. Hierdoor ontstaat onnodige milieuschade.'

In principe ben je als land of staat de eigenaar van je eigen luchtruim en heb je beschikking over een eigen luchtverkeersleiding, legt Melkert uit. Voor de hogere luchtlagen is alles goed geregeld door het Europese luchtverkeersleidingscentrum van Eurocontrol, maar in de lagere lagen is iedereen nog eigen baas.

Single European Sky

Er is een concept bedacht om dit probleem aan te pakken: Single European Sky. Dit is een geünificeerd luchtruim waarin iedereen naadloos met elkaar samenwerkt. Melkert: 'Dat idee is al tientallen jaren oud en er is enorm veel onderzoek naar gedaan. Het moet nu gewoon een keer worden ingevoerd. Ook kan het plan bijdragen aan het verlagen van de CO2-uitstoot.'

Toch blijkt het invoeren lastig, omdat er zoveel verschillende gebruikers van het luchtruim zijn. Er is niet alleen vakantieverkeer, maar er wordt ook door militairen gevlogen. 'Als je onderweg bent naar je vakantieadres wil je niet in contact komen met twee F16-gevechtsvliegtuigen die aan het oefenen zijn. Hier moet dus goed over worden nagedacht,' zegt Melkert.

Luister terug | 'Reserveer geld voor infrastructuur'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen