
Om verwarring te voorkomen: er zijn vier varianten van de 737 MAX, vertelt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft. Die waar de ongelukken mee gebeurde, was de 737 MAX 8, en waar het nu over gaat is de veel grotere 737 MAX 10.
Software
De test wordt in eerste instantie alleen met testvliegers gedaan. Pas als het toestel is goedgekeurd, komen er passagiers aan boord. Waar vooral naar zal worden gekeken, is of de software goed werkt. De crashes met de 737 MAX 8 werden veroorzaakt door een storing in de software.
Luister ook | Boardroompanel over de wapenstilstand tussen Boeing en Airbus
Boeing lijkt redelijk ongeschonden uit deze situatie gekomen te zijn. Dat heeft er volgens Melkert mee te maken dat de markt vrij krap is. Er zijn maar twee grote fabrikanten: Boeing en Airbus. Voor de coronacrisis hadden die allebei een orderportefeuille die misschien wel voor bijna tien jaar gevuld was. 'Dus als je nu zegt dat je bij Boeing weggaat en naar Airbus overstapt, kun je daar achteraan in de rij aansluiten.' Ook bij Airbus gaat de productie namelijk alweer omhoog.
Luister terug | Boeing schikt met justitie over 737 MAX
Lees ook | Boeing schikt voor ruim 200 miljoen met beurswaakhond