Mobiliteit29 jul '21 13:57

'Uber is een gevaar voor de taxibranche'

Auteur: BNR Webredactie

'Uber is eerder een gevaar voor de taxibranche dan een manier om scherp te blijven', zegt directeur Hedy Borreman van taxibedrijf TCA in BNR Zakendoen. 'Zij doen prijzen over de rug van de chauffeurs.' Volgens Borreman moeten chauffeurs meer uren maken om met de lage Uber-prijzen te kunnen concurreren en komt dat de veiligheid van passagiers niet ten goede.

Luister terug | Uber-topman: 'FNV roept veel'

Neerwaartse prijsdruk

Niet alleen rijden TCA-chauffeurs ook voor Uber en worden ze door het algoritme gedwongen tegen lage kosten te rijden, er is ook sprake van een neerwaartse prrijsdruk 'omdat mensen gewend raken aan lage prijzen'. En daardoor geen 'dure' TCA-chauffeurs meer bestellen.

TCA zet zich echter bewust niet goedkoop in de markt: 'Wij zorgen voor onze chauffeurs, daar staan wij gewoon voor.' Volgens Borreman worden chauffeurs ook 'gelokt' door het algoritme. Ze zegt verhalen te kennen van chauffeurs die van Uber weer overgestapt zijn naar TCA 'dat ze in het begin heel goed verdienen. Naarmate er weer nieuwe chauffeurs bijkomen, zorgt hun algoritme ervoor dat ze relatief langer moeten rijden voor lagere prijzen. En dus meer uren moeten maken.'

Luister terug | Meeste taxichauffeurs denken het niet te redden

Ongelijke concurrentie

Borreman erkent dat de strijd tussen TCA en het wereldwijd opererende beursgenoteerde Uber met onpeilbaar diepe zakken een ongelijke is. 'Het enige wat we proberen is om mensen op te voeden: joh, weet wat je kiest. We houden het met z'n allen in stand.'

Hoe gaat Borreman dan toch de concurrentie aan? 'We zijn binnen Amsterdam bezig met een gelijk speelveld voor zowel de bestel- als de opstapmarkt. Ik verwacht niet dat het op prijsniveau wat gaat brengen, maar misschien wel op het niveau van hoe chauffeurs gecorrigeerd worden voor hun gedrag - als we het hebben over te hard rijden of over dingen die onwettig zijn. Dat een TCA-chauffeur niet harder gestraft wordt dan een platformchauffeur.'

Luister ook | Grote steden hebben geen zicht op Uber

Borreman doelt op het feit dat de sancties voor beide verschillen: voorheen kregen TCA-chauffeurs veel strengere straffen zoals een boete en een schorsing terwijl een Uber-chauffeur wegkwam met een geldboete. Borreman wil ook zwaarder gaan inzetten op de 'bestelde zakelijke ritten'.

Gerelateerde artikelen