Mobiliteit2 sep '21 20:00Aangepast op 3 sep '21 08:59

Bagagechaos Schiphol door personeelstekorten

Auteur: Niels Kruize

Reizigers die aankomen op Schiphol krijgen steeds vaker te maken met chaos op de bagagebanden. Er is soms sprake van ellenlange wachttijden voor de bagage van de band komt en koffers raken zelfs zoek. Die problemen zullen voorlopig nog aanhouden, want bagagebedrijven als Swissport kampen met enorme personeelstekorten. Dat blijkt uit navraag van BNR bij EUclaim en de FNV.

‘We hebben ondertussen zo’n tweehonderd klachten ontvangen van reizigers die problemen hebben met hun bagage’, zegt Hendrik Noorderhaven, CEO van EUclaim. ‘We verwachten dat het aantal klachten zal toenemen de komende tijd.’

Luister ook | De BNR Techniektour | De techniek achter vliegvelden

DE TECHNIEK ACHTER VLIEGVELDEN

De klachten gaan voornamelijk over bagage die is kwijtgeraakt en daarom pas dagen later terug is bij de eigenaar. ‘Als je dan in het buitenland zit zonder koffer, dan is dat alles behalve prettig’, vertelt Noorderhaven. Reizigers kunnen volgens EUclaim een schadevergoeding eisen die kan oplopen tot 1300 euro. ‘Aan die 1300 euro zit je al snel, maar mensen weten niet dat ze hier vaak recht op hebben.’

'Vertrokken personeel keert niet terug'

FNV zegt dat de personeelstekorten al langer spelen in de bagagebranche. ‘Op dit moment werk je in die branche voor een heel laag loon. Dat is denk ik ook de reden dat het personeel dat vertrokken is, niet meer terugkomt’, zegt Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol van FNV. ‘Piloten wordt ondertussen gevraagd om bij te springen bij de bagagewerkzaamheden, omdat de onderbezetting zo gigantisch is.’ Volgens Doesburg is er maar één oplossing: de lonen omhoog.

Doesburg zegt dat de luchthaven hier zelf een grote rol in speelt. ‘Schiphol houdt de concurrentie tussen de bagagebedrijven in stand, zodat de luchtvaartmaatschappijen er goedkoop vanaf komen. Maar dit gaat over mensen, dus moeten ze er echt snel iets aan doen.’

Swissport erkent probleem

Swissport laat in een reactie aan BNR weten dat er inderdaad een tekort is aan personeel en dat het bedrijf voor een uitdaging staat om aan de huidige vraag te kunnen beantwoorden.

In het begin van de coronacrisis zijn veel medewerkers naar huis gestuurd, vooral uit de flexibele schil, vertelt Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol van FNV. Die mensen blijken, tegen de verwachting in, niet terug te komen, omdat ze ergens anders meer kunnen verdienen. Naast het extreem lage salaris spelen ook de arbeidsomstandigheden een rol. 'Je moet 24 uur per dag, zeven dagen in de week, klaar staan om te werken, maar vaak maar voor korte diensten.' Bovendien wordt het werk als onveilig ervaren.

Investeren

Van Doesburg hoop dat de bagagebedrijven meer gaan betalen. Probleem is alleen dat ze allemaal op zwart zaad zitten en heel weinig geld hebben om te investeren. FNV is al twee jaar lang in gesprek met deze bedrijven over een sector-cao, onder meer om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet meer kunnen gaan beconcurreren op wie het laagste salaris biedt. De bond hoopt dat de bedrijven de komende maanden weer een beetje perspectief zien en gaan investeren in hun mensen, de kwaliteit van de werkgelegenheid, maar vooral ook in het salarisniveau.

Gerelateerde artikelen