Mobiliteit2 sep '21 07:00Aangepast op 2 sep '21 12:07

Helft gemeenten wil verkeerssnelheid verlagen, maar averechts effect dreigt

Auteurs: Diederik de Groot en Pepijn van Oirschot

Het voornemen van Nederlandse gemeentes om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen naar dertig kilometer per uur, gaat zorgen voor meer uitstoot en sluipverkeer. Dat zeggen mobiliteitsexperts van TNO en de ANWB tegen BNR. Uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco, dat door BNR is ingezien, blijkt dat ongeveer de helft van de gemeentes in Nederland plannen heeft om de snelheid te verlagen.

Onder andere Amsterdam, Utrecht en Den Haag zijn bezig om een snelheid van dertig kilometer per uur de norm te maken in de binnenstad. De belangrijkste reden om dit te doen is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Volgens het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt het aantal ernstige verkeersongelukken met twintig tot dertig procent af als er langzamer gereden wordt.

Roxy Tacq van de ANWB ziet veel haken en ogen aan de voornemens om de snelheid te verlagen. ‘Wij zijn bang dat veel gemeentes alleen de bordjes zullen aanpassen, maar de wegen verder hetzelfde laten. Dan zullen automobilisten alsnog harder rijden dan toegestaan en wordt de verkeersveiligheid niet verbeterd.’

Sluipverkeer

Als gemeentes de wegen wél aanpassen, verwacht Tacq dat alsnog vervelende situaties kunnen ontstaan. ‘We weten dat je dan een soort sluipverkeer krijgt, dat bijvoorbeeld door woonstraten gaat rijden. Daardoor wordt op deze wegen de verkeersveiligheid weer minder en de geluidshinder groter. Je verplaatst het probleem dus, in plaats van dat je het oplost.’

Norbert Ligterink, onderzoeker bij TNO, denkt daarnaast dat deze nieuwe snelheden slecht kunnen uitpakken voor de klimaatdoelstellingen. ‘Bij normale omstandigheden stoot een auto meer schadelijke emissies uit als je dertig kilometer per uur rijdt dan bij een snelheid van vijftig. Tenzij mensen de auto laten staan door deze maatregel, is het dus niet gunstig voor klimaat en milieu.’

In de gemeente Amsterdam zijn ook plannen om de maximumsnelheid in de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur te verlagen. Dat geldt niet voor alle wegen, zegt Egbert de Vries, wethouder verkeer en vervoer in Amsterdam. 'Er blijven altijd wegen die niet gebouwd zijn voor 30 kilometer.'

'Het gaat ons echt om een meer ontspannen stad, waar je niet alleen goed mobiel kunt zijn, maar ook goed kunt verblijven, elkaar kunt ontmoeten, waar mensen zich veiliger voelen en ook prettig voelen in het verkeer. Op een aantal punten in Amsterdam is dat echt niet aan de orde. Dat is voor ons echt een prioriteit.'

Hij denkt dat de extra uitstoot die het plan met zich mee kan brengen in zijn stad ‘vanzelf’ wordt opgelost. ‘In 2019 hebben we een plan gelanceerd met daarin onder andere de invoering van meerdere milieuzones en grote ambities op het gebied van elektrisch vervoer. Die zullen er op termijn voor zorgen dat er geen voertuigen met verbrandingsmotoren meer in de stad rijden.’

Luister terug | Waarom investeren in verkeersveiligheid dubbel en dwars loont

Image
(Foto: Marcel Krijgsman / ANP-Hollandse Hoogte)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen