
Die problemen zullen voorlopig nog aanhouden, want bagagebedrijven als Swissport kampen met enorme personeelstekorten, blijkt uit navraag van BNR bij EUclaim en de FNV. Swissport is niet de enige bagageafhandelaar met problemen, zegt Hendrik Noorderhaven, CEO van EUclaim. Ook bij Transavia en KLM moet de crew soms zelf aan de bak met de bagage. Ook als je bagage kwijtraakt, kun je terecht bij EUclaim. Dat was zelfs nog eerder in wetgeving verankerd dan problemen rond de reis zelf.
Steeds meer klachten
EUclaim krijgt meer en meer klachten; de meeste gaan over KLM en Transavia. En naarmate we meer uit de crisis komen, zal dat alleen maar toenemen. Voor het lange wachten geldt geen vergoeding. Je krijgt alleen iets als je koffer zoek is. Je kunt dan vervangende spullen kopen, afhankelijk van wat er in je koffer zat. Gedupeerden kunnen standaard tot 1500 euro claimen. Daarna is de airline niet meer verplicht te betalen. Personeelstekort blijft een probleem, zegt Noorderhaven: de afhandeling van bagage blijft een handmatige klus.