Mobiliteit3 sep '21 06:38

Steeds meer problemen met bagage Schiphol

Auteur: BNR Webredactie

Reizigers die aankomen op Schiphol krijgen steeds vaker te maken met chaos op de bagagebanden. Er is soms sprake van ellenlange wachttijden voor de bagage van de band komt en koffers raken zelfs zoek.

(Patrick Post)

Die problemen zullen voorlopig nog aanhouden, want bagagebedrijven als Swissport kampen met enorme personeelstekorten, blijkt uit navraag van BNR bij EUclaim en de FNV. Swissport is niet de enige bagageafhandelaar met problemen, zegt Hendrik Noorderhaven, CEO van EUclaim. Ook bij Transavia en KLM moet de crew soms zelf aan de bak met de bagage. Ook als je bagage kwijtraakt, kun je terecht bij EUclaim. Dat was zelfs nog eerder in wetgeving verankerd dan problemen rond de reis zelf.

Steeds meer klachten

EUclaim krijgt meer en meer klachten; de meeste gaan over KLM en Transavia. En naarmate we meer uit de crisis komen, zal dat alleen maar toenemen. Voor het lange wachten geldt geen vergoeding. Je krijgt alleen iets als je koffer zoek is. Je kunt dan vervangende spullen kopen, afhankelijk van wat er in je koffer zat. Gedupeerden kunnen standaard tot 1500 euro claimen. Daarna is de airline niet meer verplicht te betalen. Personeelstekort blijft een probleem, zegt Noorderhaven: de afhandeling van bagage blijft een handmatige klus.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen