
Deze week presenteerde Donkervoort met de Individual Series het laatste model van de huidige D8 GTO-familie. Er komt een nieuw model en de ontwikkeling vordert. 'We zijn best ver', zegt Denis Donkervoort, directeur van het gelijknamige sportwagenmerk. 'We kunnen nu drie jaar overbruggen met de Individual Series. Dat is eigenlijk een luxepositie. Voorheen hadden we altijd een model dat stopte en dan moest een ander model het overnemen. Ik kan een tipje van de sluier oplichten. De modellen kunnen in de komende drie jaar naast elkaar gemaakt worden.'
Regelgeving
Donkervoort moet aan steeds strengere Europese regelgeving voldoen, zoals de implementatie van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Samen met een aantal kleine autobouwers vraagt Donkervoort om uitstel of een uitzonderingspositie. 'Als het verplicht wordt gesteld dan moet het nieuwe model klaar zijn om daar aan mee te kunnen doen. Dat zou een grote wijziging betekenen.' Dat geldt overigens ook voor de aandrijflijn. 'Hoe zal het gaan worden? Uiteindelijk wordt het elektrisch, maar wanneer en hoe?', vraagt Donkervoort zich af in De Nationale Autoshow.
Interessant
Volgens Donkervoort zijn het uitdagende tijden, maar dat is ook super interessant. 'Ik ga niet ontkennen dat het voor een kleinserie fabrikant, die vijftig auto's per jaar maakt, natuurlijk een hele grote uitdaging is om een juiste keuze te maken. Hoe langer we de storm kunnen afwachten, hoe beter het is voor ons', zegt Donkervoort die het stokje begin dit jaar definitief van vader Joop overnam. 'Het is heel belangrijk dat we ons hoofd erbij houden. Het is erg prettig om te weten dat mijn vader op de achtergrond bezig is met de vergezichten.'
Meer weten? Luister de aflevering van De Nationale Autoshow terug!