Mobiliteit24 sep '21 17:16

Gemeenten kunnen niet genoeg laadpalen plaatsen

Auteur: BNR Webredactie

Het gaat Nederlandse gemeenten niet lukken om de komende jaren voldoende laadpalen voor elektrische auto’s te plaatsen. Het laadpalenbeleid is momenteel te versnipperd, constateren autobranche-organisatie BOVAG en auto-industrie-expert Stan Berings van PWC bij televisieprogramma MAX Meldpunt.

Luister terug - 'Te veel focus op elektrificatie bij vergroening wagenpark'

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) laat aan MAX Meldpunt weten dat het aanleggen van laadpalen een taak is van de afzonderlijke gemeenten, maar erkent ook dat het nog niet vlot genoeg loopt. Volgens een woordvoerder hebben gemeenten 'niet genoeg kennis, capaciteit en budget voor taken rond laadinfrastructuur en elektrisch vervoer.'

Uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) blijkt dat de helft van de aanvragen voor een privélaadpaal niet lukt. Zo’n 45 procent van de aanvragers moet bovendien langer dan een half jaar wachten op een eigen laadpaal.

Landelijke regie

De BOVAG vindt dat de landelijke overheid de regie moet pakken. 'Met duidelijke regels, zodat kopers van elektrische auto’s weten waar ze aan toe zijn. Nu is dat in elke gemeente anders. Dat zet eigenlijk een rem op de vergroening.’

Luister terug - Files op het elektriciteitsnet

Het aantal elektrische auto's in Nederland blijft de komende jaren hard stijgen. Voor 2029 zouden er daarom anderhalf miljoen laadpunten bij moeten komen. Volgens berekeningen van PWC komt moeten er de komende negen jaar 644 nieuwe laadpalen per werkdag worden aangelegd.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen