Mobiliteit22 okt '21 10:19

'Invoeren rekeningrijden essentieel voor halen klimaatdoelen'

Auteur: BNR Webredactie

Het is van groot belang dat een plan voor het invoeren van rekeningrijden wordt meegenomen in een nieuw regeerakkoord. Anders gaat het ten koste van de klimaatdoelen, zeggen onder meer BOVAG, de ANWB en de RAI-vereniging tegen BNR. Zij zijn onderdeel van een collectief dat in mei het uitgebreide plan op tafel legde bij de Tweede Kamer.

'Ik denk wel dat ze een punt hebben', zegt Erik Verhoef, vervoerseconoom aan de VU. 'We hebben natuurlijk vrij forse klimaatdoelen. Dat betekent dat er, als we dat serieus nemen, wel iets zal moeten gebeuren. En dat betekent dat we op veel fronten iets anders moeten gaan doen en mobiliteit is er daar een van. Want het is een van de sectoren die ervoor zorgt dat er veel CO2 de lucht ingaat.'

Invoering van het plan zou een switch betekenen van belasten op bezit naar belasten op gebruik. 'Een van de dingen die je zou kunnen doen is het afschaffen van de vaste belastingen die we betalen, dus de aanschafbelasting en de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting. Die maak je variabel en je betaalt per kilometer', zegt Verhoef. Peter Soonius, programmaleider Mobiliteit van Natuur en Milieu, wil toe naar een systeem dat op langere termijn bestendig is om de mobiliteit bereikbaar en betaalbaar te houden. 'Dat willen we bereiken door te gaan betalen per kilometer, op basis van emissie.'

Elektrisch rijden

Al jaren gaan er stemmen op voor rekeningrijden, maar dit keer is dat met een ander doel, legt Verhoef uit. 'De discussie richtte zich vroeger vooral op bereikbaarheid, dus dan ging het vooral over files. Nu is daar inderdaad het klimaatdoel bijgekomen en als je naar het Ministerie van Financiën kijkt is daar toch ook wel het argument bijgekomen dat er grote tekorten ontstaan als we de brandstofaccijnzen kwijtraken wanneer we meer elektrisch gaan rijden.'

Image
(ANP / Jeroen Jumelet )

Luister ook | Invoering rekeningrijden kost meer dan het oplevert

Soonius: 'Die elektrische auto is nu stukken goedkoper. En dat moet ook om die omslag te maken. Het wagenpark bestaat nu nog maar uit twee tot drie procent elektrische voertuigen. Maar het is evident dat, als het straks een groot aandeel van het wagenpark wordt, die kosten die we met z'n allen maken, toch opgebracht moeten worden. En daarom is betalen naar gebruik een mooi instroommodel om het elektrisch vervoer mee te laten doen aan de fair share voor belastingen.'

Vervuiling

Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie auto's van de RAI-vereniging, beaamt dat. 'Het systeem betalen naar gebruik is natuurlijk voor een belangrijk deel geënt op wat die auto doet aan vervuiling. We weten allemaal dat elektrische auto's enorm zwaar zijn. Dat wordt nu allemaal buiten beschouwing gelaten, maar dat gaat straks wel veranderen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen