
Schiphol zegt dat de hogere tarieven nodig zijn om de klappen van de coronacrisis op te vangen. 'We gaan natuurlijk door heel moeilijke tijden. Zowel de luchtvaartmaatschappijen als Schiphol', zegt Robert Carsouw, financieel directeur van de Schiphol Group. 'Het afgelopen half jaar hebben we gezocht naar een gebalanceerde oplossing voor onze tarieven. Daarbij zijn er drie zaken die we hebben geprobeerd te balanceren.'
Ten eerste wil Schiphol blijven concurreren met andere luchthavens, ten tweede wil de luchthaven duurzaamheid stimuleren en ten derde wil Schiphol de financiële gezondheid weer op orde brengen. 'Als je die drie combineert, dan kom je op een tariefverhoging van 37 procent in drie jaar tijd', vertelt Carsouw.
Duurzamer
Niet alleen gaan de tarieven omhoog, ook wil Schiphol dat de luchtvaart duurzamer wordt. 'Dat doen we op drie manieren. We zorgen ervoor dat vliegtuigen die veel herrie maken en veel CO2 uitstoten een hoger tarief betalen dan de vliegtuigen die stiller en schoner blijven. Bovendien laten we de vliegmaatschappijen betalen voor de NOx die ze uitstoten, oftewel de emissies van stikstofoxide. Tot slot stimuleren we het gebruik van duurzame vliegbrandstoffen.'