Mobiliteit18 nov '21 11:05

OV in 2023/2025 weer op oude niveau

Auteur: BNR Webredactie

Pas in 2023 of misschien zelfs in 2025 is het aantal reizigers in het openbaar vervoer weer vergelijkbaar met dat van voor corona. Terwijl het wegverkeer alweer veel sneller op het oude niveau zit. Dat schrijven de onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. 'Vroeg of laat kom je weer op dat oude niveau', zegt onderzoeker Peter Bakker.

Geen angst, wel thuiswerken

'Het openbaar vervoer is best ver weggezakt in vergelijking met het verkeer. En in het openbaar vervoer zaten relatief meer forensen dan in de auto, een deel zal minder dagen per week naar kantoor gaan', zegt Bakker. Volgens de onderzoeker is het niet zozeer de angst voor coronabesmettingen die mensen het ov uit jaagt, als wel het thuiswerkadvies.

Luister terug | NS mist vooral zakelijke reiziger

Lange trend

Bakker vraagt zich af wat op termijn zwaarder weegt: elkaar weer zien op kantoor of heel lang in de file staan of in een volle trein zitten. De kans op een evenwichtiger verdeling acht hij dealniettemin groot. 'We zien een lange trend door de tijd waarbij we al jaren de drukte zagen groeien door economische en demografische ontwikkelingen. Die trend is doorbroken en wordt eenmalig naar beneden gedrukt doordat mensen een ander gedrag vertonen en minder reizen.'

Maar, benadrukt Bakker, dat zal de lange trend niet drukken. 'Vroeger of later kom je toch weer op dat oude niveau uit en dat zal zijn 2023 of 2025.'

Luister terug | Drukte in verkeer, ov en parkeergarages neemt toe

De cijfers

Nederlanders hebben in het coronajaar 2020 veel minder gereisd met de auto, het openbaar vervoer, het vliegtuig en de fiets. Dat is de weinig verrassende conclusie van het Mobiliteitsbeeld 2021, dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Alleen te voet legden Nederlanders vorig jaar meer kilometers af dan in 2019.

Het thuiswerkadvies dat een groot deel van het jaar gold is een belangrijke reden voor de forse daling. Autopassagiers legden 33 procent minder kilometers af dan een jaar eerder. Vooral in de spits was het rustiger, waardoor de vertraging op de weg afnam met 67 procent. Personenauto’s stootten 13 procent minder CO2 uit dan het jaar voordat de pandemie begon.

Per trein reisden Nederlanders 55 procent minder kilometers, met bus tram en metro was de daling net iets minder dan de helft. Ook te fiets werd minder gereisd: per tweewieler legden Nederlanders een vijfde minder kilometers af. Alleen te voet maakten mensen vorig jaar meer kilometers: 6 miljard, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2019.

Minder ongelukken

Omdat mensen minder reisden vielen er ook minder doden: 610, tegenover 661 een jaar eerder. In alle categorieën waren er minder doden te betreuren, behalve onder fietsers. Daar steeg het van 203 in 2019, naar 229 vorig jaar. 'De stijging van het aantal fietsdoden kwam volledig voor rekening van 50-plussers', schrijven de onderzoekers. Deze groep Nederlanders fietste in 2020 ook meer elektrisch (10 procent meer kilometers) en minder op een gewone fiets (20 procent minder kilometers).


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen