Mobiliteit2 dec '21 18:30

Ebusco 3.0 moet revolutie in openbaar vervoer betekenen

Auteurs: BNR Webredactie en Isa Radder

De Ebusco 3.0 heeft de Europese typegoedkeuring binnen en mag de weg op. De Ebusco is een Hollandse stadsbus, en is volledig gemaakt van lichtgewicht-composiet-materiaal. Daarmee is het de eerste composiet-bus ooit die de weg op mag.

(Martijn de Rijk)

'We wilden graag gewichtsreductie, maar in de bussenwereld draait het allemaal om total cost of ownership. Het moest niet te duur worden. Bij duurdere auto's, zoals een Lamborghini of een Ferrari kan dit wel. Onze ingenieurs hebben de meeste tijd besteed aan de techniek. Gewichtsreductie zonder verhoging van de kostprijs', zegt Peter Bijvelds, CEO van Ebusco.

Luister ook | Hoe Ebusco de bus opnieuw uitvindt

Er zijn twee veranderingen in deze elektrische bus. De batterijen liggen in de vloer, in plaats van op het dak of achterin. De techniek zorgt ervoor dat het zwaartepunt laag ligt. 'Hoe lager het zwaartepunt, hoe stabieler de bus', aldus Bijvelds.

Ook heeft de bus maar een achterste as met twee banden minder. 'Met als voordeel dat je minder gewicht hoeft mee te nemen, minder rol weerstand en de passagiers hebben meer ruimte', stelt Bijvelds.

Luister terug | Grote stappen nodig om mobiliteit verder te vergroenen

De fabriek kan nu nog 250 bussen per jaar afleveren, dat moeten er 500 worden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen