Mobiliteit16 dec '21 19:43Aangepast op 17 dec '21 12:55

Mobiliteitsbranche heeft vraagtekens bij coalitieakkoord

Auteur: BNR Webredactie

De Mobiliteitsbranche heeft vraagtekens bij het nieuwe coalitieakkoord van de VVD, D66, CDA en ChristenUnie. ‘Er wordt niet gesproken over een invoering waarbij milieukenmerken een rol spelen, zodat vervuilende auto's bijvoorbeeld meer belasting moeten gaan betalen dan schonere auto's. Dat is iets wat ons verbaast', zegt Steven van Eijck (voorzitter Mobiliteitsalliantie) in gesprek met BNR.

‘In het nieuwe coalitieakkoord zitten dingen verstopt waarmee we aan de slag kunnen’ zegt Van Eijck. ‘Er is bijvoorbeeld 35 miljard euro gereserveerd voor het klimaat- en transitiefonds, onder andere voor het verduurzamen van de mobiliteit. En er wordt een bedrag van 7,5 miljard euro toegevoegd aan het mobiliteitsfonds.’

Of het nu gaat over stikstof, fijnstof of CO2-uitstoot, mobiliteit is in de afgelopen tijd ontdekt als een oplossing voor veel problemen. Ook wij willen hier graag een bijdrage aan leveren. Dus ik denk dat we de komende tijd constructief met elkaar kunnen gaan vormgeven.’

Luister ook | Kan de mobiliteitssector groeien zonder de uitstoot te verhogen?

Rekeningrijden in 2030

'We weten natuurlijk nog niet of de plannen ook echt worden uitgevoerd. Een voorbeeld daarvan is het betalen naar gebruik. Op welke manier willen de partijen dit gaan vormgeven? Wat ook opvalt in het regeerakkoord is dat er niet wordt gesproken over een invoering waarbij milieukenmerken een rol spelen, zodat vervuilende auto's bijvoorbeeld meer belasting moeten gaan betalen dan schonere auto's, Dat is iets wat ons verbaast.

Wat we wel goed vinden, is dat er niet wordt gesproken over differentiatie naar locatie en tijd, oftewel dat je geen spitsuurheffing krijgt en dat sommige mensen, die verplicht zijn om op een bepaald tijdstip naar hun werk te rijden, hierdoor te zwaar belast worden. In de uitvoering zullen we elkaar nog goed in de gaten moeten houden. Het is belangrijk dat er rekening wordt gehouden met alles wat er in de maatschappij speelt. Maar het begin is er.'

Waar een wil is, is een weg

Volgens Van Eijck is het invoeren van rekeningrijden in 2030 haalbaar. ‘Waar een wil is, is een weg. Dat het kabinet dit wil bereiken in 2030, vinden wij heel verstandig. Wat ons betreft liever eerder dan later.’

Luister ook | Grote steden willen 30 in hele bebouwde kom


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen