BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

'Hoe gaat Schiphol zich ontwikkelen?'

  • Isa Radder
donderdag 30 december 2021, 11:53

Het was voor de meeste sectoren een rumoerig jaar, en voor sommige gold dat nog nét wat meer dan voor de ander. De luchtvaartsector is daar één van. Corona bracht de luchtvaartindustrie aan de rand van de afgrond. Met de start van de vaccinatiecampagne veerde de luchtvaart even op, maar de oprukkende Omikron-variant zit de sector opnieuw in de weg.

ANP

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft is het nog steeds beroerd gesteld met de luchtvaartsector. 'Schiphol draait gewoon door op net iets meer dan halve kracht. Vorig jaar was het totaal ongeveer 50 procent van het aantal vluchten dat uitgevoerd werd, dit jaar is dat ietsje meer, maar nog lang niet de 500.000 reisbewegingen die in 2019 gemaakt werden. Maar bijvoorbeeld een belangrijke markt als China zit effectief nog steeds voor een groot gedeelte dicht.'

Luister ook | Quarantaineplicht voor Nederlanders uit de VS

Coronasteun

Of luchtvaartmaatschappijen hun leningen kunnen terugbetalen, hangt volgesn Melkert af van hoe de markt zich ontwikkelt. 'Luchtvaart is een marginale business. De winst is te behalen op de verkoop van een ticket, maar dat was in goede tijden niet meer dan een tientje. Wat gaan de andere maatschappijen doen? Met name de low-cost carriers. Hoe groot die marge wordt, bepaalt hoe snel je kan terugbetalen.'

Luister terug | Mogelijk minder vluchten op Schiphol door stikstofregels

Vliegtuigen

'Voor Airbus was het een goed jaar. Australië en Air France hebben binnen een paar weken de halve productie van Airbus opgekocht. Met de Boeing gaat het helaas wat minder door aflevering- en kwaliteitsproblemen. Een lichtpuntje was de Boeing 737 Max die weer mocht gaan vliegen', aldus Melkert.

Toekomst

Melkert heeft in het coalitieakkoord echt de koers voor de luchtvaart gemist, anders dan het te verduurzamen. 'Hoe gaat Schiphol zich ontwikkelen? Gaat er nog iets gebeuren met Lelystad Airport?' Ook geeft hij aan dat de natuurvergunning van Schiphol geen urgent probleem is, maar wel de toekomst van Schiphol bepaalt.

Air France-KLMKLMLuchtvaart
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Air France-KLM gaat nog een stukje Franser worden

Tientallen grote ondernemingen conformeren zich aan belastingcode

KLM verhoogt alle lonen met 5 procent wegens inflatie

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 87

De terugblik op 2 jaar Coronapandemie van Diederik Gommers. Deel 1

Postma in Amerika | pikante verspreking van Bush

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden