Mobiliteit20 jan '22 17:33

Hoe ziet de toekomst van de Nederlandse luchtvaart eruit?

Auteur: Remy Kock

Een volledig elektrisch aangedreven vliegtuig dat 44 passagiers over een afstand van 550 kilometer kan vervoeren. Bij Boeing en Airbus denken ze daar nog niet eens echt over na. Maar de Delftse startup Venturi Aero heeft al een compleet uitgewerkt plan. Mét schaalmodel.

De Venturi Echelon-01
De Venturi Echelon-01 (Venturi Aero)

Het toestel bestaat uit een relatief traditionele romp, maar wel met een lange, rechthoekige vleugel. En dat heeft een reden volgens Jan Willem Heinen, initiatiefnemer van Venturi Aero. 'Als je rond de zeshonderd kilometer per uur vliegt, is je vleugel efficiënter als-ie recht is en ook vooral lang. Het lijkt een beetje op een groot zweefvliegtuig.'

Lees ook | Denemarken: In 2030 fossielvrij vliegen

De acht(!) elektromotoren die het toestel aandrijven komen ook met een hoop voordelen, vervolgt Heinen. 'Het is stukken goedkoper dan een turbinemotor', stelt hij. 'Ook heb je er bijna geen onderhoud aan. Én het is efficiënter als geheel. Omdat we de acht motoren over de hele vleugel hebben verdeeld, maken we gebruik van distributed propulsion, ontzettend efficiënt.'

'In the belly'

Maar, waar komt de elektriciteit die de motoren aandrijft dan vandaan? 'In the belly', zegt Heinen met een lach. 'De accupakketten zijn verwerkt in de romp, vlak onder de passagiers. Dat betekent ook dat we de vleugels heel erg dun konden maken, wat ook weer de efficiëntie van het toestel verhoogt.'

Wel geeft Heinen toe dat er met de ontwikkeling van het elektrische vliegtuig is ingezet op nog niet bestaande technologie. 'Je zou kunnen zeggen 'we wachten tot de batterijtechnologie er is en we beginnen dan pas met het bouwen', maar aangezien de ontwikkeling van een vliegtuig ruim acht tot tien jaar in beslag neemt, hebben we gok genomen om er nu al mee te beginnen. De batterijtechnologie zal gedurende onze ontwikkelingscyclus voldoende groeien.'

Actieradius

Het toestel, dat dus 44 passagiers kan huizen, zal volgens Venturi Aero een actieradius hebben van rond de 500 kilometer. 'Daar komen we nu op uit. Mocht het nou zo zijn dat de batterijtechnologie nog niet zo ver is, dan denken we na over een actieradius 350 tot 400 kilometer. Maar wat we over het algemeen zien is dat er voor een vliegtuig met 44 passagiers al een goeie business case ligt voor 250 kilometer aan actieradius. Dus de business case ligt er zo.'

Luister ook | 'Hoe gaat Schiphol zich ontwikkelen?'

Business case of niet, er zal een flinke som geld nodig zijn. 'We zullen zeker een miljard euro nodig hebben', concludeert hij. 'Maar wat we ook zien is dat het probleem zó groot is, dat luchtvaartmaatschappijen moeten bijdragen aan de missie naar CO2-reductie. Zeker als ze beschikking willen krijgen tot onze productiecapaciteit. Dus we roepen maatschappijen actief op om een reservering bij ons te plaatsen, want als je een aantal jaren wacht, hebben we waarschijnlijk géén plek meer voor je.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen