Mobiliteit31 jan '22 07:27Aangepast op 31 jan '22 09:33

Ed Nijpels: Meer tweedehands elektrische auto's nodig

Auteur: BNR Webredactie

In februari zullen er minder dan een miljoen dieselauto’s in Nederland rondrijden. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG die BNR heeft opgevraagd. In 2006 stond het aantal dieselauto's nog op 1,4 miljoen. Maar auto's op stroom moeten nog een stuk aantrekkelijker worden, vindt Ed Nijpels van het Klimaatberaad.

‘Dit is een positief signaal. We doen het geleidelijk en we gaan niemand uit auto's jagen. Maar als iemand een nieuwe auto of een tweedehandsauto wil gaan kopen, dan moet een elektrische auto wel aantrekkelijk zijn. De prijs van elektrische auto's is scherp aan het dalen. Maar er moeten ook meer tweedehands elektrische auto's komen voor mensen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven. Die markt moet nog op gang komen', aldus Nijpels.

Luister ook | Zo maak je een oude auto fabrieksnieuw

‘We zijn onder de miljoen gezakt. Dat is een mooie mijlpaal', vindt ook algemeen voorzitter Han ten Broeke van BOVAG. Maar het is volgens hem wel onterecht dat dieselauto's soms worden gecriminaliseerd. ‘Dieselauto's zijn tegenwoordig heel erg schoon. Het zijn misschien wel de schoonste motoren die je vindt, dus met de criminalisering van dieselauto's ben ik het zeer oneens. De paradox is dat je ook moderne dieselauto's nodig hebt om bijvoorbeeld de klimaatdoelen te halen.’

Populaire motor

‘De diesel die vandaag rijdt is een hele populaire motor geweest', vervolgt Ten Broeke. 'En dat is logisch, want tien tot vijftien jaar geleden werden dieselauto's zelfs gestimuleerd. Kleine en zuinige dieselauto's werden aangeboden zonder motorrijtuigenbelasting voor wegen en ze hadden een lagere CO2-uitstoot en een lagere bijtelling.'

'Toch wordt het verschil tussen dieselauto's en andere fossiele auto's, maar met name met hybride- en elektrische auto's, steeds kleiner. Er moet meer gestimuleerd worden op elektrisch en hybride rijden. Dat gebeurt nu veel te weinig. Het gat tussen fossiel inclusief moderne dieselauto's die veel schoner en zuiniger zijn en elektrische auto's begint steeds kleiner te worden.'

Luister ook | Greenwheels groeit in coronatijd

Stimuleringsbeleid

Ten Broeke vindt dat het kabinet moet inzetten op het makkelijker maken van het aanschaffen van een elektrische auto. ‘In landen om ons heen gebeurt dat ook. En juist Nederland zou op dit gebied met gemak wereldkampioen kunnen zijn. Maar dat worden we niet als er geen verstandig stimuleringsbeleid naast komt.'

Binnen het beleid moet ook ruimte zijn voor een beetje diesel en bijmengen, anders worden doelstellingen simpelweg niet gehaald, stelt Ten Broeke. 'Wat politici nu verkopen is een illusie. Er is werk aan de winkel, en daar zullen we met zijn allen wat meer voor moeten doen. Zeker omdat Nederlanders best willen overstappen naar elektrisch of hybride rijden.'

Net als Nijpels vindt Ten Broeke dat er meer tweedehands elektrische auto's moeten komen. 'Als er geen tweedehands markt komt, dan blijven we steken onder de twee miljoen elektrische auto's.'

Luister ook | Overal 30 binnen de bebouwde kom?

Dat er nog weinig tweedehands elektrische auto's zijn, vindt ook sectoreconoom Transport en Logistiek Rico Luman (ING) een lastig punt. 'Het is lastig, want veel Nederlanders rijden een tweedehandsauto.’ De vraag is of de overheid meer zou moeten doen om elektrisch rijden te stimuleren. ‘Je zou kunnen denken aan een sloopregeling voor die echte oude dieselauto's', zegt Luman.

Lage restwaarde

Het aantal dieselauto's loopt terug, maar dat gaat niet snel, meent Luman. ‘Mensen houden oude diesels aan omdat de restwaarde heel laag is. De motorrijtuigenbelasting is iets hoger geworden, maar dat nog geen zoden aan de dijk. Het gaat namelijk niet om honderden euro's per jaar. Het zal nog wel jaren duren voordat de vloot is opgeschoond. Het zijn er nog steeds een miljoen, ongeveer 11 procent van het huidige wagenpark is een diesel.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen