Mobiliteit31 jan '22 10:35

'Nieuwe regelgeving transportondernemers nog niet haalbaar'

Auteur: BNR Webredactie

Vanaf woensdag 2 februari moeten alle transportondernemers voldoen aan nieuwe regels. Maar volgens Transport en Logistiek Nederland zijn niet alleen ondernemers, maar ook landen nog niet klaar voor deze regelgeving. 'Het is best wel ingrijpend', zegt coördinator internationaal Elmer de Bruin (TLN) tegen BNR.

‘26 lidstaten zijn nog niet klaar voor de omzetting van de wetgeving, dus we hebben een probleem’, zegt Elmer de Bruin van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De Bruin vervolgt: 'Het is best wel ingrijpend. Chauffeurs moeten bijvoorbeeld de landcode invoeren bij iedere grenspassage. Dat moet op of na de grens gebeuren. Zo'n stop duurt ongeveer vijf minuten, maar als je dat omrekent naar tientallen tot honderden voertuigen die bedrijven hebben, is dat een enorme kostenpost en zonde om te doen.'

Daarnaast zullen er nieuwe detacheringsrichtlijnen gaan gelden. 'Dat is een vrij ingewikkelde regeling, die in de uitvoerbaarheid ongelooflijk veel problemen met zich meebrengt. Vanaf half februari komt daar nog bij dat voertuigen eens per acht weken verplicht moeten terugkeren naar het land van registratie. Ook komt er nog een soort ‘cooling off-periode' van vier dagen bij zogenaamd binnenlands vervoer in een andere lidstaat. Kortom, het is een set aan maatregelen waar onze sector enorm mee te maken krijgt, maar met name de uitvoerbaarheid van de regelingen is een ding.’

Luister ook | Groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Niet haalbaar

In tegenstelling tot de 26 andere lidstaten, is Slowakije er wel klaar voor. De Bruin: ‘Dat hebben we begrepen van de Europese Commissie.' Desondanks vindt De Bruin het volstrekt normaal dat ondernemers er nog niet klaar voor zijn. 'Het portaal waarbij chauffeurs zich kunnen aanmelden is pas sinds vorige week open, maar er zijn 850.000 transportbedrijven in Europa. Stel dat zij allemaal tien chauffeurs in dienst hebben, dan zullen er 8,5 miljoen chauffeurs geregistreerd moeten worden. Dat gaat nooit lukken in één week. We vinden het onredelijk om dat te vragen.’

Luister ook | Vrachtwagens moeten per 2040 uitstootvrij zijn


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen