
De tientallen weginspecteurs die hun baan verliezen zijn onderdeel van een pakket aan maatregelen om het aantal files te verminderen, maar het kabinet zet dat 1 april stop. Sander Vlaar, vice-voorzitter van de VBM, begrijpt dat niet. Ze spelen volgens hem juist een belangrijke rol.
'De berger moet veilig kunnen werken en dat kan eigenlijk pas als de weginspecteur komt om te beveiligen. Wij zijn vaak eerder ter plaatse en dat betekent dat wij steeds meer zelf aan het beveiligen zijn en moeten wachten', zegt hij in BNR Mobility.
Gegarandeerd onveiliger
Met minder weginspecteurs neemt de wachttijd verder toe. 'Waardoor wij nog langer blootstaan aan gevaar. Het wordt gegarandeerd onveiliger voor ons', zegt Vlaar. Daarnaast verwacht hij dat het zorgt voor langere files, omdat het meer tijd kost om voertuigen van de weg te krijgen.
De PVV stelde Kamervragen over het stopzetten van de maatregelen, maar verkeersminister Mark Harbers draait de beslissing niet terug. 'Ik wil de minister van harte uitnodigen om een dag met ons mee te rijden om zelf te zien met welke zaken wij geconfronteerd worden langs de weg', zegt Vlaar.
Meer weten? Luister de aflevering van BNR Mobility terug!