Mobiliteit9 mrt '22 15:10

Deel KLM-medewerkers blootgesteld aan te veel chroom-6

Auteur: BNR Webredactie

Medewerkers en oud-medewerkers van KLM zijn in het verleden blootgesteld geweest aan meer chroom-6 'dan de destijds geldende wettelijke grenswaarden'. Dit verklaart de luchtvaartmaatschappij in een persbericht. Het gaat om werkzaamheden die zijn uitgevoerd binnen de KLM Groep, Transavia, Regional Jet Center (RJC) en voorloper Martinair.

Onderzoek

In 2020 startte de KLM Groep een onderzoek naar de mogelijke blootstelling van (oud-) medewerkers aan chroom-6, een metaalsoort die in verschillende materialen zit zoals primers en coatings en die door leveranciers van vliegtuigen wordt voorgeschreven. Chroom-6 kan vrijkomen bij het bewerken van materialen waarin chroom-6 is verwerkt of aanwezig is, zoals bij schuren of lassen. De werkzaamheden in kwestie zijn uitgevoerd op afdelingen voor vliegtuig-, motor- en componentenonderhoud. In het persbericht benadrukt KLM dat de wettelijke, door de overheid ingestelde, wettelijk grenswaarden geschommeld hebben in de loop van de tijd, maar dat KLM Groep 'al geruime tijd' binnen de wettelijke huidige grenswaarden werkt.

Luister terug | Tilburg en NS in de fout met Chroom-6

KLM stelt dat 'voor het overgrote deel van de functies waarbinnen (oud-)medewerkers in beperkte mate met chroom-6 in aanraking kwamen, de gemiddelde mogelijke blootstelling binnen de toenmalige wettelijke grenswaarde lag', maar dat 'de mogelijke blootstelling in die periode soms ook boven de huidige wettelijke grenswaarde uitgekomen zijn'.

Compensatie

De KLM kondigde aan informatiesessies voor werknemers en oud-werknemers te organiseren om inhoud en conclusies van het onderzoek toe te lichten en vragen te beantwoorden. Er is een informatiepunt beschikbaar waar zij terecht kunnen met vragen. De KLM Groep en de vakbonden voeren op dit moment gesprekken om te komen tot een collectieve compensatieregeling.

Luister terug | Defensiepersoneel durft niet te spreken over Chroom-6

Gerelateerde artikelen