Aantal gemeenten dat klaar is voor toekomstige 'laadbehoefte' amper toegenomen
Voor gemeenten is flink werk aan de winkel om te kunnen voldoen aan de toekomstige vraag naar oplaadpunten voor elektrische van auto's. Het aantal gemeenten dat al echt klaar is voor de vraag die er in 2025 naar laadpunten zal zijn, is in de afgelopen collegeperiode maar amper toegenomen. Dat blijkt uit een analyse die adviesbureau Over Morgen voor BNR maakte.
Onderaan het artikel vind je een kaartje waarin je kan zien hoe jouw gemeente ervoor staat op gebied van laadinfrastructuur
Over Morgen kwam in 2018, 2019 en 2021 met een 'Benchmark Openbaar Laden'. Daarin is per gemeente te zien in hoeverre deze klaar is voor de vraag naar laadpalen in 2021. Een score van 50 procent betekent bijvoorbeeld dat er in 2025 aan de helft van de dan te verwachten vraag kan worden voldaan. Een score van 80 procent in 2021, beschouwt Over Morgen als het punt waarop een gemeente klaar is voor 2025.
Op dit moment verwachten twintig gemeenten in het jaar 2025 kunnen voorzien in minimaal de helft van de laadbehoefte die er dan zal zijn. Dat zijn er slechts acht meer dan in 2018, toen de huidige colleges aantraden.
'Je zou kunnen stellen dat er een enorme opgave voor ons ligt', zegt Willem Knol, adviseur duurzame mobiliteit bij Over Morgen. 'Er moeten nog heel veel laadpalen bijgeplaatst worden als we de huidige groei van elektrisch vervoer willen faciliteren.'
Pro-actief
Het kost volgens Knol op dit moment zo'n zes tot negen maanden om een laadpunt te realiseren. 'Dat is natuurlijk veel te lang. Het komt door interne procedures en ook door bezwaren van omwonenden, die een laadpaal niet in de buurt willen hebben. Ook het realiseren van LED-aansluitingen door de netbeheerder kan heel lang duren. Als je een tweedehands elektrische auto koopt die binnen een week bij je op de stoep kan staan, dan wil je hem toch wel graag kunnen opladen.'
Het is volgens Knol belangrijk dat gemeenten niet pas in actie komen wanneer er een aanvraag voor een laadpaal binnenkomt, maar dat ze ook vooruitlopen op de ontwikkelingen. Dat gebeurt ook steeds vaker, merkt hij: 'We zien dat steeds meer gemeentes ook pro-actief gaan realiseren. Op basis van bijvoorbeeld prognoses kijken waar alvast laadpalen in de procedure gezet kunnen worden, om voor de vraag uit al te gaan realiseren.'