'Het gaat inderdaad de goede kant op met de balans', zegt Gerressen. Deze zomer vliegt KLM rechtstreeks naar zeker 167 bestemmingen. 'En dan zitten we nagenoeg weer op hetzelfde aantal bestemmingen als in 2019. In frequenties en stoelen lopen we wel iets achter, maar het gaat gelukkig weer de goede kant op.' Het aantal vliegreizen van KLM is echter nog niet helemaal terug op pre-coronaniveau omdat er in een bepaald deel van de wereld nog coronarestricties gelden. Onder meer in Sjanghai, Japan en Zuid-Korea. 'Maar als we kijken naar het aantal stoelen in Europa en Noord- en Zuid-Amerika, dan zitten we daar wel ook weer op honderd procent versus 2019.'

Zakelijk vliegverkeer
In het zakelijke vliegverkeer zit volgens Gerressen een sterk stijgende lijn. 'We merkten dat het midden- en kleinbedrijf alweer veel aan het vliegen was, daar zat een groei in. Met name de grote multinationals bleven achter, maar we zien dat daar nu ook weer de trend omhoog is gegaan en zitten nu op de index van 55 tot 60 procent ten opzichte van 2019. Dat was een paar weken geleden echt een stuk lager.'
Pre-coronaniveau
Gerressen verwacht 'absoluut' dat het aantal vliegreizen weer op hetzelfde niveau komt als voor corona. 'Natuurlijk gaan we steeds meer digitaal vergaderen en zullen sommige reizen worden uitgesteld of niet meer worden gedaan, dat vinden wij ook prima. Zeker voor vluchten waarbij je voor één uur vergaderen gaat vliegen, dat lijkt ons niet echt nuttig, maar tegelijkertijd is er een enorme groei naar zakenreizen en zeker om een nieuwe business binnen te halen moet je toch een persoonlijk contact opbouwen. Met bestaande contacten is dat misschien makkelijker om daar digitaal verder over te praten.'
Lees ook | 'Europese vliegtickets naar Azië duurder door sluiten Russisch luchtruim'
Trein alternatief
Afgelopen vrijdag zei topman Frank Oostdam van de ANVR in gesprek met het Financieel Dagblad dat de vluchten naar Parijs en Londen geschrapt moeten worden. Volgens Gerressen is de trein voor deze afstanden een mooi alternatief, maar er zit volgens hem 'nog wel wat meer achter'. 'Die korte vluchten geven een beetje het beeld alsof mensen in het vliegtuig stappen om even te gaan winkelen in Brussel, maar 99 procent van die passagiers zijn overstappers. De keuze daarvan is niet óf het vliegtuig óf de trein', maar de keuze waar je overstapt. 'Dus ik denk dat het te voorbarig is om te zeggen dat we die vluchten niet meer nodig hebben', aldus Gerressen.
Lees ook | KLM: Komende zomer in Europa bijna op pre-coronaniveau