
Lees ook | Onderzoek naar oorzaak NS-storing nog in volle gang
Onvermogen top
Bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor zegt alle benodigde materieel aanwezig was, maar dat de NS niet wist waar welk materieel zich bevond. Maar dat had helemaal geen probleem hoeven zijn. 'Ook leeg materieel kon verzet worden. Regionale en internationale treinen reden allemaal over dezelfde infrastructuur en hetzelfde spoor met dezelfde veiligheidskwalificaties als waar de NS het mee moest doen. De machinist ziet aan seinen of hij kan rijden.'
Janssen denkt dat het platleggen van de dienstregeling getuigt van het onvermogen van de NS-top om zich te verplaatsen in de werknemers. De directie heeft de kwaliteiten van haar personeel volgens Janssen 'onderschat'. Personeelsleden waren er bovendien zeer gefrustreerd over dat ze reizigers niet konden informeren, 'vooral over waarom ze niet mochten rijden', stelt de FNV-vakbondsman die de frustratie 'zeer legitiem' noemt.
Lees ook | Grote storing bij NS
Bezuinigingen
Janssen zegt dat de spoorsystemen in 2017 gecentraliseerd en geautomatiseerd zijn en dat hij toen gewaarschuwd heeft dat ze bij calamiteiten 'moeten kunnen schakelen. Maar dat is allemaal wegbezuinigd. Dan krijg je dus dit soort rendementsdenken. Dit is het uitpersen van de citroen.'
Ook de vakbond voor rijdend personeel VVMC denkt dat de treinen gewoon hadden kunnen rijden. In een reactie laat de bond weten 'verbaasd' te zijn dat al het treinverkeer werd stilgelegd. 'Sommige stoptreinen hadden kunnen rijden', aldus bestuurder Wim Eilert. De storing had invloed op het systeem dat de actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Maandag rijden alle treinen weer volgens de dienstregeling.