Mobiliteit11 apr '22 15:24

Problemen Dover niet voorbij, transporteurs handelen verschillend

Auteur: ANP

De verkeersproblemen voor vrachtwagens rond de belangrijke Britse havenstad Dover zijn nog altijd niet voorbij. Door verschillende redenen kan transport niet makkelijk vanuit Engeland naar Frankrijk, wat de afgelopen dagen tot files van ruim 30 kilometer leidde.

De Britse milieuminister George Eustice zei tegen de BBC dat het erop lijkt dat de opstopping begint af te nemen. Nederlandse transportbedrijven reageren verschillend op het 'drama', zoals directeur Fred Westdijk van Jan de Rijk Logistics het noemt.

Van Duijn Transport kiest ervoor de trein te nemen door de tunnel van Frankrijk naar Engeland, nu de veerboten van P&O niet varen na een massaontslag. Het gebrek aan P&O-boten wordt als een van de redenen gezien voor de grote opstopping in het vervoer tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

Vijf uur

Ronald Snoep, hoofd van de afdeling vlees bij Van Duijn, rekent op gemiddeld vier tot vijf uur extra reistijd voor de veertig vrachtwagens die dagelijks die kant op gaan. Maar chauffeurs hebben ook al zo’n twintig uur gedaan over een stuk van normaal gesproken een paar uur. Door de vertragingen reageren afnemers van de producten soms boos. 'De sector wil die spullen niet hebben als ze er een dag later zijn. Dan hebben klanten al ergens anders kip gekocht', vertelt Snoep.

Lees ook | Britse P&O Ferries ontslaat mensen en houdt veerboten aan kade

Jan de Rijk Logistics heeft ervoor gekozen de ongeveer 65 vrachtwagens die dagelijks naar Engeland en weer terug rijden, in Nederland te houden. 'We gaan geen chauffeurs 40 tot 48 uur in de file zetten en dat zwarte gat in sturen', zegt directeur Westdijk over de problemen vooral aan de Britse kant van het Kanaal. 'Daar kom je nooit meer uit.'

Ook kiezen verschillende transportbedrijven, zoals DLG, ervoor vaarroutes over de Noordzee te nemen, van andere vervoerders dan P&O. Zo gaat een groot deel van de dagelijkse 125 tot 150 vrachtwagens van DLG met de boot over, zegt directeur Joost Visbeen. Dat kost capaciteit en zorgt voor extra reistijd. 'Zo gaan arbeidsuren verloren, wat logistiek in de toch al opwaartse inflatie niet goedkoper maakt', aldus Visbeen.

Gerelateerde artikelen