Mobiliteit13 apr '22 09:50Aangepast op 13 apr '22 10:13

Minder verkeersdoden door corona? 'Nee, patroon zet zich door'

Auteur: BNR Webredactie

Vorig jaar zijn in Nederland 582 mensen omgekomen in het verkeer. Dat is het laagste aantal sinds 2015. Het aantal dodelijke slachtoffers op de fiets en in de auto is afgenomen, terwijl er juist meer mensen op de motor en bromfiets zijn verongelukt.

Het gaat daarnaast om 28 minder doden dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. 'In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157', aldus het CBS.

Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog, ziet een trend. 'Sinds 2000 is het aantal verkeersslachtoffers gehalveerd. Over de jaren verspreid zie je wel her en der een piek, maar over het algemeen zie je een trend naar beneden.'

'Patroon van voor corona zet zich door'

Het CBS wijt de daling ook mede aan de lockdowns en de coronamaatregelen, waardoor er minder verkeer was. Tertoolen nuanceert die conclusie. 'We zien dat de daling zich heeft doorgezet in de afgelopen jaren, maar we zien geen bijzondere ontwikkeling tijdens de pandemie, ondanks dat het verkeer ingrijpend veranderd is. Het patroon van voor corona lijkt zich gewoon door te zetten', stelt Tertoolen.

'Door de lockdowns waren er veel minder mensen op de weg, en we zijn ook ander gedrag gaan vertonen, door bijvoorbeeld meer te gaan fietsen. Het aantal fietsdoden is nog te hoog, maar is ook iets gedaald. Het is eigenlijk opvallend dat er door corona geen groot verschil is.'

De verkeerspsycholoog vindt het moeilijk te verklaren hoe het kan dat hier geen effect van te zien is.

Fietsslachtoffers

De meeste slachtoffers waren fietsers en inzittenden van een auto. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel. De helft van de verkeersdoden was 60 jaar of ouder.

Uit de cijfers blijkt ook dat fietsers een groter aandeel hebben in het aantal verkeersdoden, en geen daling vertoont terwijl dat bij auto-ongelukken wel zo is. De afgelopen twee jaar zijn zelfs meer fietsers omgekomen dan automobilisten.

Volgens het CBS ontstonden de meeste fatale ongevallen, namelijk 326, door een botsing met een rijdend voertuig. 'De andere 256 verkeersdoden (44 procent) zijn omgekomen door een eenzijdig verkeersongeval, 26 procent kreeg een dodelijk verkeersongeval zonder botsing.' Het gaat hier bijvoorbeeld om mensen die van hun fiets vielen of onderuit gingen met de motor. 18 procent van de verkeersdoden overleed na een botsing met een vast object zoals een boom.

De meeste verkeersslachtoffers vielen vorig jaar in Gelderland en Zuid-Holland, in beide provincies gaat het om 94 verkeersdoden.

Gerelateerde artikelen