Mobiliteit24 mei '22 10:27

Nieuwe Londense spoorlijn rijdt voor het eerst: 'Elizabeth Line is nieuwe parel van de stad'

Auteurs: BNR Webredactie en Suzette Nesselaar

Vijftig jaar planning ging vooraf aan de nieuwe Londense spoorlijn: De Elizabeth Line. Na 3,5 jaar vertraging en zeker twintig miljard verder is de spoorlijn in Londen vandaag voor het eerst in gebruik genomen. De spoorlijn moet voorkomen dat de stad, met bijna elf miljoen inwoners, gaat vastlopen. 'Er zijn veel mensen die speciaal gaan omdat ze de eerste dag willen meemaken. Ze vinden het fantastisch spannend', zegt Verenigd Koninkrijk-correspondent Lia van Bekhoven.

Passagiers die als eerst gebruik maken van de nieuwe Londense spoorlijn: De Elizabeth Line.
Passagiers die als eerst gebruik maken van de nieuwe Londense spoorlijn: De Elizabeth Line. (PA)

'Ik sta hier met duizenden mensen op z'n Engels heel braaf te wachten. Iedere vijf minuten schuiven we tien meter op via de nieuwe ingang van dit hele oude station van schitterend groot glas en staal. Ik zie in ieder geval - als ik voor me uitkijk - dat het bekende Elizabeth Line-bord hetzelfde systeem gebruikt als voor de metro. Dat ronde bord met een streep erop.'

'Parel van de stad'

De ingebruikname van de spoorlijn trekt een boel aandacht in Londen. 'Journalisten zijn erbij, maar ook heel veel mensen die speciaal gaan omdat ze de eerste dag willen meemaken van deze gigantische nieuwe vervoerslijn. Ze vinden het fantastisch spannend.' Niet alleen enthousiastelingen en pers, maar ook mensen die naar hun werk moeten, staan in de enorme rij. 'Maar het merendeel is hier echt voor de ervaring. Dit is groots voor Londen. Het openen van de Elizabeth Line is een nieuwe parel voor de stad, net als bij de opening van 's werelds allereerste metro in Londen in 1863.'

Extra verbindingen

Nog niet alle verbindingen zijn vandaag geopend, 'dat gebeurt over een jaar. Dan rijden deze treinen helemaal van het niet zo wilde westen van Londen, naar het verre oosten van de stad.' Een afstand van zo'n honderd kilometer, waar langs de route negen grote nieuwe stations zijn bijgebouwd. 'Men spreekt over deze stations als de nieuwe kathedralen van de stad en ik begrijp wat ze bedoelen. Het is heel groot en breed allemaal, heel modern. Heel anders dan de bestaande lijnen.'

Prijskaartje

'Het is gigantisch duur', benadruk Van Bekhoven. Het project heeft 20 miljard euro gekost, 'dat is ruim meer dan beraamd'. Maar volgens Van Bekhoven is deze spoorlijn een boost voor de economie, die 'tientallen miljarden' opleveren. 'Het heeft in ieder geval tot duizenden banen geleid, en niet alleen in Londen.'

De aanleg van de Elizabeth Line heeft ook een keerzijde, volgens Van Bekhoven. In de regio's langs de route van de spoorlijn zijn huizenprijzen namelijk verdubbeld, 'dat is ook een ding'. 'Maar de spoorlijn is vooral bedoeld om heel Londen te vervoeren van en naar het werk. Zodat het hele openbaar vervoersysteem niet vastdraait, als straks elf miljoen mensen in deze stad wonen. Van Abbey Woods naar Paddington duurt nu negen minuten, daar deed je vroeger een uur over', aldus Van Bekhoven.

Gerelateerde artikelen