Mobiliteit9 jun '22 19:45

Luchtvaartmaatschappijen schrappen massaal zomervluchten door personeelstekort

Auteur: Jordi Kloos

Luchtvaartmaatschappijen schrappen deze zomer honderden vluchten vanwege een gebrek aan personeel. Zo kondigde de Duitse luchtvaartonderneming Lufthansa donderdag aan in juli negenhonderd vluchten te annuleren. Onder andere Transavia, Easyjet en Brussel Airlines moeten hun vluchtschema's flink bijschaven.

Europese luchtvaartmaatschappijen zien een sterke vraag naar tickets nu de reisbeperkingen na twee jaar van coronamaatregelen zijn opgeheven. Tegelijkertijd kampen veel Europese luchthavens, vliegmaatschappijen en grondafhandelingsbedrijven met personeelstekorten. Ze hebben nu moeite om nieuwe mensen te werven, waardoor luchtvaartondernemingen genoodzaakt zijn om flink te snijden in het aantal (zomer)vluchten.

Lees ook | Luchtvaartmaatschappijen tegen verplicht schrappen vluchten

Zo heeft EasyJet voor de zomer een aantal vluchten van Amsterdam naar London Gatwick en London Luton 'proactief' geannuleerd. Dat doet de Britse prijsvechter vanwege de grote drukte op Schiphol, waar de maatschappij een van de grootste gebruikers is. Bij Transavia moet in de periode april tot en met oktober ongeveer procent van de vluchten geannuleerd worden, omdat de roosters niet rond zijn te krijgen. Dat zou neerkomen op honderden vluchten.

Schiphol zucht al wekenlang onder het personeelstekort, onder meer bij de beveiliging en bij de afhandelaars. Daardoor zag KLM zich gedwongen om de afgelopen weken tientallen vluchten te schrappen. Dit tot grote ergernis van duizenden reizigers die soms urenlang (tevergeefs) in de rij stonden bij de incheckbalies.

Lees ook | Chaos op Schiphol leidt tot miljoenenclaim

1,2 miljoen euro aan schadeclaims

Door chaos op zich claimen reizigers nu massaal hun geld terug voor vertraagde of geannuleerde vluchten. Volgens Aviclaim zijn er sinds begin juni al vijftienhonderd claims aangemeld en in behandeling genomen, wat neerkomt op een bedrag van 1,2 miljoen euro. Volgens een woordvoerder van Aviclaim wordt twintig procent van die claims bij KLM neergelegd. 'Dat is eigenlijk sinds het begin van de meivakantie de trend. Transavia, Ryanair en EasyJet volgen op gepaste afstand.'

De reizigerschaos is overigens niet alleen voorbehouden aan Schiphol. Ook op Duitse, Spaanse en Britse vliegvelden kampt men met enorme wachtrijen. Ook hier is de oorzaak dezelfde: een personeelsgebrek.

Lees ook | Luchtvaartbranche: herstel luchtvaart houdt vaart ondanks problemen


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen