Mobiliteit20 jun '22 17:03

'KLM moet helft stoelenprobleem Schiphol oplossen'

Auteurs: ANP en Bram van Eijndhoven

KLM moet in juli het aantal stoelen voor opstappende passagiers op Schiphol met 7000 per dag inperken. Die berekening heeft slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) gemaakt op basis van de hoeveelheid slots die luchtvaartmaatschappijen normaal gesproken op de luchthaven hebben. 'Ik verwacht dat KLM deze week definitief zal aangeven of mensen gerust kunnen slapen de komende weken', zegt luchtvaartverslaggever Yteke de Jong van De Telegraaf.

Directeur van de ACNL Hugo Thomassen zegt tegen het ANP dat de maatschappijen afgelopen weekend op de hoogte zijn gesteld. In juli zijn er volgens de luchthaven dagelijks zo'n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. De beperkingen, die nodig zijn vanwege personeelstekorten, gaan om vertrekkende reizigers die van de security gebruikmaken. Overstappende passagiers worden hier niet bij meegeteld.

Annuleringen

KLM is met ongeveer de helft van het aantal slots verreweg de grootste gebruiker van Schiphol. Maatschappijen mogen zelf kiezen hoe de beperking in het aantal stoelen ingevuld wordt. Zo kan bijvoorbeeld de ticketverkoop worden stopgezet of moeten reizen van passagiers worden geannuleerd. Dat ligt er ook aan hoeveel tickets al zijn verkocht.

Lees ook | KLM: schrappen vluchten schuld Schiphol

'Er is voor gekozen om dit annuleringscircus evenredig te doen. Dus als je 60 procent van de capaciteit van Schiphol gebruikt, moet je ook 60 procent van de stoelen inleveren', aldus de luchtvaartverslaggever. 'Schiphol legt het probleem van hun eigen logistieke chaos nu op het bordje van vliegmaatschappijen en reisorganisaties. De afgelopen week is daar al flink ruzie over gemaakt. En er gaan ook nog rechtszaken komen over de schade. Maar de luchtvaartmaatschappijen moeten nu naar hun klanten toe. In het geval van KLM heb ik gehoord dat ze het willen oplossen om geen kaartjes voor de zomer meer te verkopen.'

'Stevige opgave'

Thomassen begreep naar eigen zeggen van maatschappijen dat zij de beperkingen een 'stevige opgave' vinden en dat deze iets ingrijpender uitpakken dan zij hadden verwacht. Thomassen is nu in het Amerikaanse Seattle op een wereldwijde bijeenkomst voor slotcoördinatoren om de planning voor het winterseizoen door te spreken.

Lees ook | RIVM: Ultrafijnstof Schiphol riskant voor omwonenden

De directeur zegt verder dat maatschappijen op zoek zijn naar uitwijkmogelijkheden. Vooral voor de vliegvelden van Rotterdam en Eindhoven merkte Thomassen de afgelopen tijd belangstelling. Hij verwacht dat de laatste slots op Rotterdam The Hague Airport 'binnen de komende uren of dagen' vergeven zijn. De maatschappij die zich het eerst heeft gemeld, krijgt die ruimte. Er is volgens Thomassen meer belangstelling voor dan dat er beschikbaarheid is.

Oplossingen

Luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia en reisorganisatie TUI zeggen nog niet precies te weten wat de beperkingen voor hun passagiers gaan betekenen. Dat zijn zij nu aan het uitzoeken en zij verwachten snel meer duidelijkheid. Voor TUI kwamen de medegedeelde cijfers als een verrassing, omdat deze 'nogal' afweken van een indicatie die het bedrijf vorige week ontving.

De Jong acht de kans klein dat KLM-reizigers met annuleringen te maken gaan krijgen. 'Tot nu toe hebben ze volgehouden dat zij het kunnen oplossen door geen nieuwe tickets te verkopen. Transavia had al gezegd dat ze minder tickets gaan verkopen, maar die zeggen dat ze aan annuleren waarschijnlijk niet zullen ontkomen. En ook de reisbranche, bijvoorbeeld TUI, kunnen minder makkelijk uitwijken. Daar zitten vaak hotels aan vast, of een huurautootje, dat laat zich minder snel verplaatsen. Dus ik verwacht dat in die groep de meeste belletjes zullen volgen van 'je kunt niet op vakantie.'

Gerelateerde artikelen