Mobiliteit29 jun '22 07:45

Noodkreet:'Miljoenen nodig om OV op peil te houden'

Auteur: Jorn Lucas

Honderden wethouders, raadsleden, gedeputeerden en statenleden uit heel Nederland roepen met een brandbrief in de Volkskrant het kabinet op om het openbaar vervoer te redden met een besluit over het verlengen van de vangnetregeling.

'Het kabinet staat op het punt om noodlijdende vervoersbedrijven in het ov niet langer te steunen", schrijven de politici. 'Het gevolg is dat in 2023 20 tot 30 procent van het ov geschrapt dreigt te worden.' Volgens Arne Schaddelee, Gedeputeerde van de provincie Utrecht, moet er jaarlijks 20 miljoen euro bij om de dienstregeling op niveau te houden. We hebben een financieel vangnet nodig, anders moeten we gaan afschalen', zegt hij bij BNR. 'Het is nu of nooit'

Volgens de sector moet er landelijk 500 miljoen euro bij, zegt Schaddelee. 'Dat is het meest negatieve scenario'. Het kabinet is echter een stuk minder negatief. 'Wij zien gewoon dat we enorm achterlopen ten opzichte van de cijfers waar het kabinet van uitgaat'.

Paul de Krom, voorzitter van OV-NL, de branchevereniging voor openbaarvervoersbedrijven, pleitte eerder deze week bij BNR ook al voor een financieel vangnet voor het OV.

Luister ook | 'Financieel vangnet nodig voor OV'

Steun stopt

De vervoersbedrijven krijgen tot eind dit jaar coronasteun om het verlies aan inkomsten door het sterk gedaalde aantal reizigers op te vangen. Het aantal reizigers halveerde de afgelopen twee jaar. Lokale overheden hielden door de coronasteun zo’n 90 procent van hun ov-netwerk in stand. Maar die steun stopt aan het einde van dit jaar.

'Vervoersbedrijven hebben minimaal een half jaar nodig om bezuinigingsmaatregelen door te voeren", waarschuwen de politici in de brief. 'Daarom is er uiterlijk eind juni 2022 uitsluitsel nodig over hoe we het ov in 2023 laten rijden. Zonder duidelijkheid zijn de bedrijven genoodzaakt om afschaling voor te bereiden.'

Podcast | De Nieuwe Wereld: Wat als we het OV gratis maken?

'Afbraak van het ov is voor ons als lokale en regionale bestuurders en volksvertegenwoordigers niet uit te leggen", schrijven de politici. "De verontwaardiging in onze regio’s is nu al groot. Verder bezuinigen is geen optie.'

Eerder deze maand zei het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) te verwachten dat het ov in 2023 weer bijna net zo druk zal zijn als voor de pandemie, met een slag om de arm: als de economie een flinke dreun krijgt door de oorlog in Oekraïne, kan het nog tot 2025 duren voordat het ov even druk is als vanouds.

De briefschrijvers bieden donderdag staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Milieu een petitie aan.

Gerelateerde artikelen