Mobiliteit30 jun '22 07:20Aangepast op 30 jun '22 21:44

Leasebedrijven schroeven prijzen op: 'Nooit eerder zagen we zulke grote stijgingen'

Auteurs: Wesley Weerts en Bart van Rijswijk

De prijzen voor leaseauto's schieten omhoog. In een jaar tijd werd een auto van de zaak maar liefst 8 procent duurder, waardoor de uiteindelijke kosten duizenden euro's hoger uitvallen. Dat blijkt uit analyse van Leasevergelijker op verzoek van BNR. 'Wij zagen nooit eerder zulke grote prijsstijgingen', zegt oprichter Wilbert Philippo.

De vergelijkingssite onderzocht de zakelijke leaseprijzen van populaire auto's die in de periode van juni 2021 tot nu leverbaar waren. Normaal stijgen de prijzen met 2 tot 3 procent per jaar, weet Philippo. De huidige extreme stijgingen wijt hij grotendeels aan het tekort aan nieuwe auto's. De autobranche kampt al maanden met leveringsproblemen, zo is er een groot chiptekort.

'Leasemaatschappijen krijgen minder korting van leveranciers bij wie ze inkopen. Ze kunnen die auto’s ook zónder korting aan iemand anders verkopen.' De wachtlijsten zijn volgens Philippo zelfs zo lang dat tweedehands modellen voor de nieuwprijs worden aangeboden. Ook neemt het prijsverschil tussen leasemaatschappijen toe: 'De restwaardes zijn moeilijk in te schatten, want hoeveel is een auto waard na het verstrijken van het leasecontract? Er komt meer onderbuikgevoel bij kijken.'

Philippo denkt dat leaseprijzen ook de komende tijd fors blijven stijgen. 'Grote fabrikanten roepen dat de tekorten zeker tot 2023 of 2024 duren. Maar ook de rente stijgt. Ik denk dat de gemiddelde leaseprijs volgend jaar 20 procent hoger ligt dan in 2021.'

Pricing power

Ook econoom Rico Luman zag 'in tien jaar tijd de prijzen niet zo hard stijgen'. 'Elektrische auto's daalden lange tijd in prijs. Maar ook dat is nu voorbij,' signaleert de econoom die bij ING de automarkt volgt, 'want batterijen zijn een stuk duurder en dat komt door het grondstoffentekort.'

Daarnaast wijst hij op de zogeheten pricing power van autofabrikanten. 'Ze hebben relatief veel macht, kijk naar BMW en Volkswagen. Hun marges zijn goed ondanks de lage aantallen. Ze zijn in staat om de hogere prijs door te berekenen en kunnen er zelfs een procentje bovenop doen.'

Alles wordt duurder

Volgens voorzitter Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen stijgen niet alleen de inkoopkosten. 'Over de volle breedte stijgen de kosten van het gebruik van een auto: voor reparatie, onderhoud, schadeherstel, maar ook voor brandstof.' En dat geldt niet alleen voor de leaseauto, vervolgt ze. 'Dit past bij het beeld dat we als gevolg van de crisis wereldwijd voor vele zaken zien.'

Die kostenstijgingen kunnen er wel voor zorgen dat werknemers niet langer dezelfde of een vergelijkbare auto kunnen kiezen als waarmee ze nu rijden. Hemerik denkt dat werkgevers de leasebudgetten daarom gaan verruimen als de hoge prijzen aanhouden.

Gerelateerde artikelen