Mobiliteit30 jun '22 11:06

Automobilisten betalen vanaf 2030 voor elke kilometer

Auteur: BNR Webredactie

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Dat is het plan voor rekeningrijden dat het kabinet voor ogen heeft, meldt De Telegraaf. Voorzitter Han ten Broeke van BOVAG is een groot voorstander van betalen naar gebruik. 'Maar het moet geen stapeling van belastingen worden.'

In de plannen van minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris Marnix van Rij van Fiscaliteit en Belastingdienst komt er dus een heffing op elke gereden kilometer, ongeacht of dat al dan niet tijdens de spits is of op de snelweg of andere wegen. Zelfs in het buitenland gereden kilometers zouden gaan meetellen.

Hoge kosten, weinig kilometers

Ten Broeke noemt het 'rijden naar gebruik' een noodzakelijke maatregel. 'Een gemiddelde Nederlander rijdt jaarlijks maar dertienduizend kilometer inclusief vakantiekilometers. Tegelijkertijd hebben ze relatief hoge kosten, omdat ze moeten betalen voor het bezit van een auto. Bij dit systeem, waarbij er dus betaald wordt naar het aantal gereden kilometers, zouden zij daarop vooruitgaan.'

Lees ook | Mobiliteitsbranche heeft vraagtekens bij coalitieakkoord

Automobilisten brengen de schatkist jaarlijks zo'n vijftien miljard euro op: zes miljard aan accijnzen aan de pomp, 2,5 miljard aan BPM, 4,5 miljard aan motorrijtuigenbelasting en twee miljard aan bijtelling. Ten Broeke benadrukt dat de kosten per gereden kilometer niet bovenop, maar in plaats van de al bestaande belastingen moeten komen.

'Betalen naar gebruik volstrekt logisch'

'Als die zes miljard aan accijnzen straks vervallen omdat we in 2030 allemaal elektrisch rijden, is het volstrekt oneerlijk om dat te blijven betalen terwijl er geen sprake meer is van CO2-uitstoot. Betaling naar gebruik is dus volstrekt logisch, maar dan moet je er dus wel voor zorgen dat je daarin andere belastingen laat lopen. In de plannen van het kabinet gebeurt dat al met de motorrijtuigenbelasting. Als het aan ons ligt, laten we ook de BPM en andere belastingen daarin lopen. Dat is iets waar we met het kabinet verder over moeten praten.'

Hoe wordt aantal kilometers bijgehouden?

In het coalitieakkoord is afgesproken het rekeningrijden pas over bijna tien jaar in te voeren, maar wel al voor te bereiden. De grote vraag blijft hoe de gereden kilometers straks worden bijgehouden. 'Het liefst geen kastje dat ingebouwd moet worden in tien miljoen auto's', zegt Ten Broeke. 'Zo'n operatie met enorme kosten willen we voorkomen. Tegen die tijd moet het mogelijk zijn om uit andere technieken te kiezen.'

BOVAG, branchevereniging RAI en de ANWB zijn bereid om onder hun leden een proef te houden om te kijken welke techniek het beste past bij het bijhouden van het aantal gereden kilometers.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen